Gabriella
    Min dotter går i nian. Hon började läsa tyska i sexan, men bytte skola i åttan där inte tyska fanns i hennes årgång. Hon försökte ändå läsa själv med pytte lite hjälp från en tyskalärare på skolan. Hon satt med på franskalektionerna och jobbade mest själv, men franskaläraren som också är tyskalärare fanns i klassrummet. Dock funkar inte detta längre, det är för tungt och svårt. Frågan är kan hon läsa tyska som C-språk på gymnasiet (hon kommer ju inte ha avgångsbetyg från nian, men har ju från åttan)?
    • Liselotte : Som regel, kan man inte börja på en nybörjarkurs i språk på gymnasiet, om man läste språk innan (dvs på grundskolan) och har godkända betyg.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Gabriella!
    Det är ett undantagsfall som du beskriver. Det är inte vanligt att det går ut på det sättet - att eleven ofrivilligt byter modernt språk på grundskolan.
    Jag tycker därför att SYV på din dotters skola bör ta tag i frågan och så kan du också kontakta Antagningskansliet i Stockholms län. Här är kontaktuppgifterna: Epost: [email protected]
    Tel:08-58 00 80 00

    Prata även med den gymnasieskolans SYV, dit din dotter söker i första hand (som första alternativet i gymnasievalet) för att det är just den skola som ska placera din dotter in i en viss språkgrupp.

    Om din dotter har godkänt betyg (E eller högre) i Moderna språk (tyska) från åk8, förväntas hon ha kunskaper motsvarande steg 1 (nybörjarkurs) och bör därför börja läsa Moderna språk (tyska) 2 på gymnasiet, om hon vill läsa tyska på gymnasiet.

    Du skriver inte vilket program din dotter kommer att söka till. Och det kan göra skillnad. På vissa gymnasieprogram behöver man inte läsa Moderna språk över huvudet taget. Väljer din dotter ett yrkesprogram eller Teknik http://www.gymnasieguiden.se/program/TE
    eller Estetiska programmet http://www.gymnasieguiden.se/program/ES
    - behöver hon inte läsa moderna språk över huvudet taget. Man får, givetvis, önska läsa Moderna språk på alla program - t.ex. inom Individuellt val, men det är i så fall helt frivilligt.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp!
    Återkom gärna om något är oklart.
    Bästa hälsningar
    ANNA
    På Naturvetenskapsprogrammet http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_NA.pdf läser man en kurs i Moderna språk som obligatorisk.

    På Samhällsvetenskapsprogrammet http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_SA.pdf läser man två kurser i Moderna språk som obligatoriska.

    Moderna språk 3 och 4 (eller 4 och 5) ger max antal meritpoäng inom Moderna språk, vilket kan spela stor roll för möjlighet att komma in på en högskoleutbildning. Om meritpoäng finns det info på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    • : Tack för svar. Jo, du har rätt, detta är ett specialfall som inte vi kan lösa själva. Det var ju väldigt olyckligt att det inte fanns tyska på hennes nuvarande skola så hon hade inget val. Hon är dessutom för duktig i svenska och engelska så det valet fanns inte heller. Hon var duktig i tyska och fick även bra betyg av franska/tyska läraren, men är inte värd det betyget. Hon känner själv att hon tappat jätte mycket. Förmodligen vill hon gå Natur eller Sam och helst vill hon fortsätta med tyskan. Men ska ta kontakt med antaginingsenheten och nån Syv på hennes skola (finns ingen ordinarie, men en som kan kontaktas nu i samband med gymnasievalet. Ett annat alternativ är ju att hon, som de föreslog på hennes skola, tentar av tyskan genom nationellt prov och kanske lyckas få ett E i alla fall, men då blir hon i vilket fall dåligt förberedd för att fortsätta på gymnasiet. Svårt. Tack i alla fall. Hälsningar
    • Anna : Om din dotter tentar av modernt språk (oavsett vilket) och får E eller högre på våren i åk9, får hon extra betygspoäng för konkurrens om en utbildningsplats på gymnasiet. Det kan göra skillnad i att komma in (eller inte komma in) på sitt första alternativ på gymnasiet. Får din dotter ett godkänt betyg i tyska från vårterminen i åk9 på grundskolan - börjar hon med Moderna språk (tyska) 3 på gymnasiet. Jag skriver också ett utökat svar, se ovan - inom kort.