Hej Taleb. ta gärna kontakt med studievägledare på den utbildningen som du vill byta till... När du skriver "ändra linje" menar du att du vill hoppa in i en pågående utbildning - kanske in i termin 2... eller om du vill söka till termin 1. Till första terminen söker man via den gemensamma antagningen på www.antagning.se

    Högskoleprovet gör man för att konkurrera i HP-urvalet när man gör ansökan om utbildning på högskolenivå på www.antagning.se

    Om man kommer på ett program och sedan innan redan har godkända högskolepoäng, kan man ansöka om "tillgodoräknande av tidigare utbildning" då får man svar om ngt. från den tidigare utbildningen kan "tillgodoräknas" och om man i så fall kan hoppa över vissa delar av programmet.