Lana
    Hej!

    Jag sökte till Tekniskt basår i Chalmers, och har nu reservplats 71. Om jag nu ens kommer in, blir det alltså i urval 2. Vet inte om jag har förstått infon rätt (och vill gärna bli rättad om jag har fel), men har sett att förra året kom 300 elever in vid andra urvalet. Året innan det kom det också 300 elever in. 2015 togs det ungefär lika många in. Och om jag har fattat det rätt, varför så höga siffror?

    Betyder det att jag har en chans att komma in, eller har jag missförstått allt? Är väldigt förvirrad. Plats 71 låter ju väldigt mycket, och hopplöst.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,
    som Antagning.se förklarat för oss, siffrorna Antagning i urval 2 är det Totala antalet antagna (efter båda urvalen). Det är alltså så att 300 platser ser ut att finnas på den utbildningen. För att reserv nr.71 ska kunna komma in, bör 71 av de Antagnina i urval 1 tacka Nej till sina platser eller ett visst antal Reserver som står före dig i kön, också skulle behöva tacka Nej... för att turen ska komma till dig.
    Hur många av de antagning och reserver som tackar Nej - är omöjligt att veta på förhand; därför att väldigt många olika faktorer påverkar det.
    Vänligen
    L.

    Liselotte
    • : Hej! Så hur många var det som kom in på andra utvalet 2017?
    • Liselotte : Vi på Fråga SYV har inte den info. Dessutom, är det endast intressant ur en "teoretisk synvinkel", inte ur en praktisk. Som det var förra året, behöver inte vara i år... siffrorna varjerar mycket från år till år. Siffrorna /antal antagna i urval 1 eller 2/ kan inte på ngt. sätt hjälpa dig komma in. Du kan inte uppskatta med någon grad av sannolihet - om du kommer att kallas från Reserv eller inte, tyvärr. Det är bara vänta och se. Men om du ändå vill veta siffrorna från förra året - kontakta Antagningsgruppen på det aktuella lärosäte. Kontaktuppgifter kan du få av personal på Antagning.se; ring - 0771-550720 kl.9-16 på vardagar.