Lana
    Hej! Jag har nyligen tagit examen med ett betygssnitt på 15.05 (utan meritvärde). Mitt förstahandsval till högskola/universitet var det tekniska basåret i Chalmers.

    Jag har sett tidigare sett på statistiken över antagningspoängen för basåret de senaste åren, vilket har sjunkit med 0.3 varje år. Därför borde antagningspoängen ligga på ca. 15.3, vilket är lite mer än vad jag har.

    Vill veta om jag har någon chans att komma in?

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Lana,
    du måste invänta Antagningsbesked.
    Antagninsgränserna går upp-och-ner... det är mycket slumpen som avgör. Antal utbildningsplatser ställs mot vem som söker med de betyg de har (som söker) - och så får man /i efterhand, när antagningen är genomfört/ ett svar: en siffra - var antagningsgräns har hamnat någonstans...
    Man kan inte på förhand veta vart antagningsgräns hamnar.
    De tidigare antagningsgränserna ger endast en "fingervisning" - men man vet inte hur det blir framöver.

    Vi håller tummarna för dig och önskar dig Lycka till!
    L.

    Liselotte
    • :

      Hej!

      Kan man ändå se hur många som har sökt till det?

    • Anna : Är det Hur stor chans du har att komma in, som du vill veta? eller någonting annat?
    • Anna : jag har nu skrivit ett nytt svar till dig med förklaringen som förhoppningsvis blir till hjälp. Kika gärna på mitt svar. Och Lycka till! L. :)
    • : Det jag mest av allt ville veta, var hur stor min chans att komma in. :)
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lana,

    av alla som sökte till högskoleutbildningar - är det väldigt många som ännu inte har bekräftat att de är behöriga. Sista dag att bekräfta det är, för de flesta, den 21 juni, dvs imorgon; men för de som läser för IB-diplom (på IB-gymnasieprogram) är det 5 juli som är sista dagen för att bekräfta sin behörighet... för att de får sina IB-diplom så pass sent.
    Innan alla fick chans att bekräfta att de är behöriga, kan inte Antagning.se börja rangordna sökande, enligt deras betyg. Exempelvis: vi säger att det finns 50 studieplatser på den utbildning som du vill komma in på. Vi säger att 200 personer sökte. Av dem 110 redan har bekräftat att de är behöriga... men andra 90 sökande har ännu inte bekräftat att de är behöriga... Efter sista dag för att bekräfta sin behörighet, ser Antagning.se att av de 90 sökande som (idag) ännu inte påvisade att de är behöriga, är det endast 30 st. som kunde bevisa att de är behöriga... och 60 st. ej gjorde det. Då får de 60 sökande svar OBEHÖRIG och hur höga betyg de har, spelar ingen roll (för att obehöriga deltar inte i konkurrensen); det är först då man vet hur många sökande som kommer att delta i konkurrensen, men man kanske ändå inte riktigt vet - till exakt hur många platser.
    Vi sa att det var 50 studieplatser (som exempel) men det kan finnas de tidigare studerande på programmet som tog "sabbatsår" redan innan de påbörjade sin utbildning, ex. pga föräldraledighet, militär-tjänstgöring eller sjukdom - kan meddela att de kommer tillbaka - och så kanske det endast kommer finnas 47 studieplatser, och inte 50.
    Först när Antagning.se vet hur många BEHÖRIGA sökande som finns, hur högt meritvärde de har Och exakt hur många studieplatser som de konkurrerar om - kan Antagning.se lämna besked - Antagningsbesked (första urvalet).
    Idag, innan alla ännu har bekräftat att de är behöriga - eller inte - vet ingen hur många Behöriga sökande som finns till just din utbildning. Om ingen med IB-diploma sökte till just din utbildning, borde Antagning.se redan den 22 juni veta hur många Behöriga sökande som finns, men kanske inte det exakta antal platser - om vilka de konkurrerar... Sedan kan också utbildningen besluta att göra "viss över-intag": ta in några fler sökande med tanke på att några brukar hoppa av i början av utbildningen.

    Det hela kompliceras också med att folk söker, oftast, flera olika utbildningar. Dina konkurrenter kan, alltså, komma in på en annan utbildning (som de förhoppningsvis ännu hellre vill läsa) och du kommer med det ha större chans att komma in på din utbildning.

    Sammanfattning
    Idag vet ingen hur många Behöriga sökande det finns till just din utbildning (med undantaget: om alla som sökte din utbildning redan har bekräftat att de är behöriga) men pga några av dina konkurrenter har nästan garanterat sökt också Andra utbildningar, där det ännu inte är klart hur många behöriga sökande som finns - går det inte att på förhand få svar om chanser att komma in. Man måste, alltså, tyvärr, invänta Antagningsbeskedet.
    Vi håller tummarna för dig!
    Lycka till!
    ANNA