Duy
    Hej,
    Jag har fått svår från den skolan jag vill byta till och det står jag är på reservplats 15. Jag undrar helt enkelt hur stor chansen är att jag kommer in till just den skolan.
    (ProCivitas Natur)
    Det lägsta är 297.5 och jag har exakt så mycket så är chansen stor?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Duy,

    för att någon över huvudet taget ska kunna komma in på en utbildning från reserv, måste någon som är antagen hoppa av. Om ingen hoppar av utbildningen, kommer inte någon från reserv, oavsett vilken reservplats man har eller vilka meriter man har sedan innan.
    Det är därför omöjligt att säga om någon över huvudet taget komme in från reserv. Sedan har du ju 14 personer före dig i reservkön - och om en plats befrias på utbildningen, kommer alla de 14 personerna som står i reservkön före dig få frågan först, före dig. Det kan dock hända att alla de 14 tackar Nej och i så fall får du platsen.
    Det är därför inte omöjligt, men jag kan inte säga att chansen är stor. Jag bedömer att chansen är liten.

    Bästa jälsningar

    SYV ANNA

    P.S: I >> Malmö finns Naturvetenskapsprogrammet på 14 gymnasieskolor. Jag förstår att du har en skola som du gärna vill komma in på och din chans ökar att kunna byta Senare, om du nu läser Samma utbildning på en annan skola.

    • : Hur lång tid får en person på sig och svara när skolan kontaktar en?
    • Anna : Det bör framgå när du får meddelande: om de skriver till dig brukar det stå att du måste svara "då och då - som senast". Om de ringer dig - vill de helst få svar direkt, men du kan också fråga om du får fundera på saken och i så fall hur länge. Om du vet att du vill byta, måste du vara beredd att svara JA, så fort som möjligt. Om du t.ex har bestämt dig att stanna där du läser nu, är det bra att skriva ut dig från reservkön eller om de kontaktar dig direkt svara att du inte längre än intresserad. Det finns inte någon allmän bestämmelse på hur länge man får fundera ang. ta studieplats eller inte. Varje antagningskansli få hitta på egna lokala regler, om de vill. Du kan höra med ditt antagningskansli om de har en sådan "lokal regel" eller inte. Lycka till! :)