Hannes

    Hej! Studerar sista året på ett naturbrukgymnasium. Har hamnat i lite problem, har en pågående grävkurs och ska utomlands sista veckan den avslutas. Är rädd för att jag missar mina prov/behörigheter som ja verkligen måste ha tills att jag går ut. Har heller inte fått ledigt just den veckan och har tänkt att åka på den iallafall (dumt nog) Visst har jag enligt skollag rätt till att få en chans till att göra proven (3 praktiska och 1 teoretiskt prov) även om kursen är avslutad? Eller har jag fel?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Hannes,

    vi avråder från att olovligen missa gå i skolan. När skulle du HINNA göra prov? om du är borta sista veckan, menar jag?
    Reglerna säger att i fall en elev fick F i en kurs eller om undervisning i en obligatorisk kurs inte kan erbjudas, då har eleven rätt att göra Prövning, innan det är dags att ta ut examensbevis. Du kan ringa till skolverkets upplysningstjänst och fråga dem om dina rättigheter i detta fallet.
    Enligt vad vi vet, så blir det svårt att hävda några "rättigheter" om du själv bryter mot reglerna genom olovlig frånvaro.
    En intressant fråga är dock - om eleven är t.ex Sjuk (läkarintyg finns eller t om ligger på ett sjukhus) och mister prov-veckan i slutet av år3. Vad jag känner till att eleverna i så fall fick Studiebevis och fick komplettera på komvux sen (men de elverna fick på högskoleförberedande program); komvux i din kommun kanske inte har någon möjlighet att erbjuda en grävkurs.
    Så, mitt råd är att du avstår från resan och avslutar din utbildning och reser sen, när du är klar med sklolan.
    Vänligen och, oavsett vad du beslutar dig för att göra, Lycka till!
    Mikael SYV