Ellen
    Hej!

    Jag är intresserad av att jobba som civil utredare, men tycker det är en ganska oklar information om vad som anses som "Akademisk examen inom relevant område såsom juridik, beteendevetenskap eller annan samhällsvetenskaplig inriktning. Du kan även ha annan utbildning eller erfarenhet som arbetsgivaren finner adekvat.” Så vad är den mest meriterande utbildningen för en civil utredare? Kriminolgiprogrammet? Juridikprogrammet? Kandidatprogram i kriminologi? Kandidatprogram i beteendevetenskap? Samhällsvetarprogram? Eller är de bästa att ta kurser inom psykologi, juridik, samhällsvetenskaplig inriktning?? Är helt loss i denna djungel av utbildning!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ellen, jag förstår att det är förvirrande... när man inte vet exakt vilken utbildning som är bäst att satsa på.
    Civil utredare > /liksom flera andra yrken, som Arbetsförmedlare, utredare och handläggare på myndigheter som Försäkringskassan, CSN och på Skatteverket samt även andra yrken som Utbidlningsadministratör/ är alla exempel på yrken med "oklar utbildning". Arbetsgivaren väljer vem hen vill - av alla som söker. Och det hjälper tyvärr inte så jättemycket att titta på vilka utbildningar som sist gav det jobbet för att arbetsgivaren kan ändra sig när som eller vill "komplettera gruppen med en annan kompetens", ex. kan säga "Nu har vi många som är utbildade kriminologer, nu satsar vi på en annan utbildning i stället..." men sedan kan ju arbetsgivaren endast välja bland alla de som söker jobbet... och ibland spelar det äver roll om vilket kön man har /ex. är det många män på arbetsplatsen, vill arbetsgivare helst anställa en kvinna... och tvärtom/.

    Jag är ledsen men kan inte ge ett tydligt svar på din fråga. När vi frågade personalavdelningen hos Polisen, fick vi svar att "när vi har behov av att anställa, annonserar vi om det och sedan väljer de som vi just då tycker passar bäst" och att det inte är deras jobb att "sia om" vilka utbildningar som med större sannolikhet kan ge jobb i framtiden; arbetsgivare vill inte heller "binda upp sig" med några löften om att i framtiden prioritera vissa utbildningar (för att du kan annars - om några år "ställa dem till väggen" - om de anställer folk med en annan utbildning än den som de rådde att du skaffar dig... därför vill de inte råda folk att skaffa en viss utbildning, utan man får gissa bäst man kan). Tyvärr! :(