SYV-besökare SYV

    Hej Amanda,

    är du mest intresserad av yrket Civil utredare>> eller av yrket Mordutredare>>? Titta också på yrken Privatdetektiv>>, Kriminolog>> och Forensiker>>.

    Det finns olika vägar att gå, om man vill bli "brottsutredare";
    1. via yrket Polis>>
    2. via studier i Kriminologi - man utbildar sig till Kriminolog, alltså;
    3. via andra studier. Och här är det mycket svårt att säga vilka "andra studier" som polisen kommer att bedöma som relevanta när de anställer Civila utredare. Även språkkunskaper kan spela stor roll. Goda IT-kunskaper, språkkunskaper, analytisk "förhållningssätt" som man lär sig om man läser mycket matematik och logik - och i kombination med personliga egenskaper och tidigare arbetslivserfarenhet kan ge möjlighet att få anställning som Civil utredare hos polisen.

    När vi ställe frågan till polisen om vilka utbildningar som bäst passar för jobbet som Civil Utredare, fick vi svar att det beror helt på Vilken avdelning man vill jobba inom, ex. som civil utredare med inriktning revision blir ditt huvudsakliga ansvar att biträda i åklagarledda utredningar med fördjupad kunskap inom ekonomi och/eller skatterätt. Arbetsuppgifterna innebär att under förundersökningsprocessens gång granska räkenskaper, göra kvalificerade ekonomiska utredningar, analyser och utlåtanden inom ekonomi och skatterätt. Vidare ingår att säkra bevisning och undersöka olika ekonomiska och/eller skattemässiga konsekvenser samt delta vid förhör eller hålla egna förhör. För en sådan tjänst är mest passande utbildning - Civilekonomprogrammet (en högskoleutbildning på fyra år på heltid).