Alexander
    Hej! Jag går naturvetenskapsprogrammet och har börjat kolla på vad jag ska läsa på universitetet. Jag vill jobba inom något med ledarskap på företag, t.ex regionschef, VD eller liknande chefsposition. Nu står jag inför det svåra valet om jag ska läsa till civilekonom eller till civilingenjör inom industriell ekonomi. Mina frågor är därför:
    Med vilken av dessa utbildningar har jag bäst arbetsmarknad framför mig? Vilken är bäst om jag vill jobba på chefsposition? Inom vilken bransch/branscher jobbar främst civilekonomer respektive industriella ekonomer?

    Tack på förhand!
    /Alexander

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alexander,
    civilingenjör inom industriell ekonomi - är mycket populär utbildning (svårt att komma in på den); man läser i fem år på heltid;
    civilekonom är ett 4-årigt program som brukar vara lättare att komma in, jämfört med den andra utbildningen som du är intresserad av.

    Utifrån vad jag vet och med "avstamp" i den info som finns i din fråga, skulle jag råda dig att i första hand söka till civilingenjör inom industriell ekonomi
    och i andra hand - till civilekonomprogrammen.
    Siktar man på "höga chefspositioner" är fem-årig utbildning ofta att föredra, framför kortare utbildningar (det är för det första); för det andra, så är civilingenjörernas arbetsmarknad mycket god (allmänt sett) och, för det tredje, så är civilingenjörsprogrammet inom industriell ekonomi en så pass "bra utbildning" (enligt många arbetsgivare) att prognosen är att med den utbildningen i bagaget har man "lysande framtid" framför sig i många branscher (det är i alla fall utifrån olika källor, som vi bedömer som pålitliga).
    Men jag vill samtidigt inte "dissa" civilekonomprogrammet heller. Det är inget som säger att du inte skulle uppnå dina karriärmål även efter den utbildningen. Se gärna yrke/civilingenjör och yrke/civilekonom