Sara
    Jag är utbildad civilekonom och har arbetat som detta i ca 8 år. Nu skulle jag gärna vilja läsa om till läkare istället. Jag läste samhällsprogrammet på gymnasiet.
    Vad behövs för att jag ska kunna ansöka till läkarprogrammet? Får man några meritvärden för att man har en tidigare universitetsexamen?
    Tacksam för råd om hur jag bäst går till väga?
    Mvh
    Sara
    • : Hej Sara!
    • : Hej igen.. Stötte på din fundering om att vidareutbilda dig i min egen jakt på input. Jag arbetar som läkare sedan 2008 och har en "dröm" om att läsa till civilekonom. Läste ekonomisk linje på gymnasiet men svängde av många anledningar om till medicin. Blir nyfiken på vad du vill bort ifrån i jobbet som ekononom och vad som lockar med läkare. Själv ser jag nog skiftet till att arbeta mer övergripande
    • : Är inte överens med hur man skriver på den här sidan.. mer övergripande som det mest inspirerande. Hoppas du kommit vidare i dina planer!
    • Liselotte : Hej Johan, om man trycker på ENTER så skickas din kommentar - så funkar det här på sidan. Men du kan alltid skriva en ny kommentar som Fortsättning... vilket du ju gjorde ovan! :)
    • Liselotte : Vi får hoppas att Sara svarar. Det skulle bli jättebra att få svar. Jag är också nyfiken.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Sara!

    Tyvärr så får man inte så många fördelar i att ha läst en annan högskoleutbildning, när man söker till en "ny" högskoleutbildning i Sverige.

    Du måste skaffa dig formell behörighet och söka "på vanligt sätt". men se även info om Alternativt urval på KI>> (Karolinska Institutet i Stockholm väljer 500 sökande till läkarprogrammet för "behandling" inom en speciell sökkvot. För att kunna delta måste man vara

    1. behörig sökande till läkarprogrammet

    2. ha gjort högskoleprovet och ha ett giltigt resultat av HP

    3. vara beredd att ställa upp på Begåvningstest, skriva Levnadsbeskrivning + intervjuer med två olika läkare. - och här /när du skriver levnadsbeskrivning och under intervjuder kan du ha vissa fördelar med den längre livs- och arbetslivserfarenhet + att du har erfarenhet av att ha läst och klarat av en högskoleutbildning sedan innan/. Dock finns det inga garantier på att just du blir utvald och kommer in. Läkarprogrammet är väldigt populärt och kräver extremt höga betyg för att komma in. Resultat på högskoleprovet bör också ligga ganska högt.

    Om du läste Samhällsinriktad gymnasieutbildning, så gissar jag på att du ev inte har behörighet till Läkarprogrammet. För att bli behörig till Läkarprogrammet /Särskild behörighet/ behöver man ha godkända betyg från följande gymnasiala kurser:

    Fysik B eller Fysik 2

    Matematik D eller Matematik 4

    Kemi B eller Kemi 2

    Biologi B eller Biologi 2.

    Om du är osäker ang. om du är behörig eller inte eller om du vet att du inte är behörig och behöver komplettera - boka tid med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd, ta med dig dina gymnasiebetyg och gör upp en studieplan.

    En annan möjlighet att uppnå behörighet är att söka till Naturvetenskapligt basår på högskola/universitet. För att vara behörig att söka till Nat.vet.basår behöver man, förutom Grundläggande behörighet (som du har), även godkänt betyg i Matematik 2, gammal kurs Matte B (eller ibland i Matematik 3, gammal kurs Matte C).

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare