Olle

    Efter mycket velande fram och tillbaka har jag äntligen kommit underfund med att det är ekonomi jag vill jobba med i framtiden. Har därav varit fast inställd på att läsa civilekonomprogrammet som är 4 år. Men har på senare dar även börjat tänka på att man kan läsa kandidatprogrammet på 3 år och sedan läsa masterprogrammet som är på 2 år. Men har inte riktigt uppfattat vilken av dom två alternativen som är "bäst" och ger än den bredaste utbildningen. Så min fråga är, hur skiljer sig dom två alternativen åt mer än att dom är olika långa? Tacksam för svar.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Olle,

    det finns en stor mängd olika ekonomiska program; det finns även olika inriktningar på kandidatprogrammen i ekonomi; det kan t.ex vara en Internationell inriktning där man för behörighet även måste kunna ett visst språk /t.ex ha godkänt betyg i Moderna språk 3/.
    ***

    Förutom längden på utbilndingen (4 respektive 5 år) så kan man tänka på följande; kommer man in på Civilekonomprogrammet, har man garanterat plats på kurser under 4 år under förutsättningen att man klarar av få godkända btyg i kurserna.
    Men om man läser kandidatprogrammet, måste man sedan Konkurrera om plats på masterprogrammet - och det är inte säkert man kommer in. Det är alltså Säkrare att söka till Civilekonomprogrammet men å andra sidan, finns det större flexibilitet i Kandidat + Master /då du kan efter kandidatprogrammet Välja Vilket masterprogram du vill söka till; det finns många olika inriktningar på masterprogrammen).

    Så, det finns för- och nackdelar i båda varianterna; vill man ha större Säkehet/trygghet - skulle jag råda att i första hand söka till Civilekonomprogrammet. Och om man värdesätter Flexibilitet mer än trygghet - Kandidat + Master.

    Vänligen

    Julia SYV