Hewri

    Hej! Om ett par dagar ska jag söka för utbildningar och jag är intresserad av civilingenjör bioteknik i KTH. Jag läst mycket om framtida jobb efter utbildningen och hittat att det blir svårt att hitta jobb i Sverige. Jag vet inte om detta stämmer eftersom jag hittar inte så mycket information om bioteknik i arbetsförmedlingen och liknande sidor. Jag undrar om det är hög konkurrens för jobb efter man har tagit examen och om det finns jobb? Jag har läst i ingenjorsvagen.se och inte hittat mycket svar, har även läst i Allstudier.se att lönen är låg för att vara en civil utbildning, undrar hur det går till med lönen. Planen är inte att läsa i 5 år och sedan flytta utanför Sverige för att hitta jobb därför ligger jag svårt till och är väldigt tacksam för hjälp.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Hewri,
    till Civilingenjör läser man i fem år.
    Hur arbetsmarknaden påverkas av alla de olika händelser som kommer att inträffa under de kommande fem åren - är det ingen som egentligen vet.
    Och även om prognosen skulle vara att det blir svårt att få jobb och prognosen kommer att stämma - så kommer det ju ändå vara några som Får Jobb inom det område, och varför i så fall inte Du? Varför skulle inte kunna vara just Du som får jobbet? :)

    Liselotte

    Jag förstår att du vill få någon sort "garanti" på att få jobb efter fem års studier. Det är ju nog ingen som tycker det är OK att plugga i fem år och sedan bli arbetslös. Så, det är väldigt många som är i samma situation som du är...
    Det går tyvärr inte ge en garanti. Jag vill även säga så mycket som att vi har erfarenhet av att studerande på högskolenivå kan ibland ändra sig rätt "drastiskt", exempel som jag känner till är en studerande till tandläkare har efter 3 år hoppat av och sökte till en yrkeshögskoleutbildning Fastighetsförvaltare. När jag frågade - Varför? - svarade hen att hen "kom på" att det var inte roligt att peta i folks tänder hela dagarna ... det kom hen på efter 3 år s studier på tandläkarutbildningen, alltså.
    Det är inte omöjligt att du ändrar dig under utbildningens gång och vill blir någonting helt annat eller "lite annat".