David
    Hej,
    Står inför valet av vidare utbildning och känner mig lite vilsen.
    Funderar kring vad skillnaden mellan att ha studerat Civilingejör och Högskoleingenjör är när man ska ut på arbetsmarknaden och söka jobb. Hur mycket mer attraktivt för arbetsgivare är en Civilingenjörsutbildning jämtemot en Högskoleingejör?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej David,

    Man kan säga att utbildningstiden (3 år respektive 5 år), lönen, storleken på studielånen och djupet på utbildningar - skiljer de åt. Det tar 5 år att utbilda sig till en civilingenjör<< och 3 år att bli en högskoleingenjör<<.

    Med en grov generalisering kan man kanske svara på det här sättet: att en högskoleingenjör är den som tillämpar befintlig teknik & en civilingenjör är den som utvecklar framtidens teknik. Det förklarar varför civilingenjörsutbildningar är 2 år längre och mer teoretiska än högskoleingenjörsutbildningar. Den som läser en civilingenjörsutbildning kommer att studera mer matematik och fysik, och dessutom på en mer avancerad nivå. En civilingenjör får större studieskulder, om man lånar pengar hos CSN, och inte endast tar bidragsdel av studiemedel men hen får också högre lön. Jag vill också påpeka att man behöver även räkna in "förlorad arbetsinkomst": då en blivande civilingenjör "avstår från lönen" under åk 4 och 5 på sin civilingenjörsutbildning, medans högskoleingenjörer redan jobbar och tjänar pengar. Högskoleingenjörsutbildningarna är mer konkreta/praktiska och erbjuder en snabbare väg in på arbetsmarknaden*.

    *Arbetsmarknaden ser bra ut för både högskoleingenjörer och för civilingenjörer. Upp till 98 % av alla som avslutar sin högskoleutbildning till ingenjör får jobb och allt pekar på att civil- och högskole- ingenjörer kommer kunna fortsätta välja bland diverse spännande arbetsmöjligheter.

    I framtiden ser vi också ett ökat behov av ingenjörer, både i Sverige och i andra länder - i första hand blir, enligt prognoser, behovet stort inom miljö, infrastruktur, gruvteknik och metall, hälsovård samt även inom utbildning och forskning.

    Läs gärna om yrken Civilingenjör<< och Högskoleingenjör<< samt om andra yrken inom Tekniskt arbetezz
    Bästa hälsningar

    D.SYV

    Hej igen, nu har vi fått svar från en sakkunnig som lyder:

    "Kortfattat skulle jag säga att civilingenjör är en 5-årig utbildning och högskoleingenjör är 3-årig. Vissa inriktningar/ämnesområden finns som båda sorters utbildningar och vissa bara som det ena eller andra. Vill du bli klar relativt snabbt och jobba lite mer praktiskt och kanske jobba ett par år innan du eventuellt studerar mer? Välj högskoleingenjör. Vill du ha en lite mer teoretisk utbildning och möjlighet att jobba i teknikens absoluta framkant? Då kanske civilingenjör passar bättre. Oavsett hur du väljer har du mycket fina möjligheter. Det är god löneutveckling inom både grupperna och finns jobb i princip i alla branscher."