Noor
    hej
    blev antagen i två olika utbildningar
    Civilingenjör Kemiteknik i Karlstads universitet
    Kandidatprogram i kemi i Stockholms universitet
    jag vet inte vilken utbildning skulle jag ta, jag tänkte på Civilingenjör Kemiteknik i Karlstads universitet men problemet är att jag bor i uppsala och måste flytta samtidigt jag är reservplacerad nummer 1 vid uppsala universitet samma utbildning (Civilingenjörsprogrammet i kemiteknik) som jag blev antagen i karlstad

    Men problemet är att jag hörde karlstad universitet är inte så mycket på hög kvalitet som Uppsala universitet och Stockholm

    Om jag tänker på Kandidatprogram i kemi i Stockholms universitet jag behöver också flytta eftersom jag bor i storvreta i uppsala och det tar ca en timme och 45 min för att pendla från mitt hem till universitetet och det kan leda till att jag hinner inte med mina studier alltså har inte så tillräckligt tid för att plugga.
    jag har läst en kurs på stockholm och pendlade varje dag jag blev trött på att pendla och hade inte så mycket tid för att plugga och därför är lite osäker med den programmet

    jag tycker på att göra laborationer och tänker på att jobba med läkemedel att ta fram nya läkemedel och analysera dem så jag tycker både två kan vara bra men vet ej vilka är det bäst och vad ska jag välja och måste välja idag så kan jag få era rekommendation och vilken är den bästa valen så fort som möjligt så att jag hinner registrera mig

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Norr! Jag håller i stort sett med Mikaels svar - var god se Fragasyv.se/fragor/karlstad-universitet-eller-stockholm-universitet.
    Att du står som reservnummer 1 till utbildningen i Uppsala är mycket lovande, dock finns det inte någon garanti på att du faktiskt kommer in. Orkar du ha "is i magen" och vänta och se och hoppas att du kommer in i Uppsala och kan då, förmodar jag, bo kvar?

    Studie- och yrkesvägledare
    • : om jag skulle flytta och väljer en utbildning vilken utbildning kan ni rekommendera mig?
    • Anna : Vi kan tyvärr inte rekommendera dig någon utbildning. Det är för stort ansvar att rekommendera en utbildning och det är inte etiskt korrekt och omöjligt att som studie- och yrkesvägledare, ta på sig att välja åt dig. Ingen (varken du eller vi) kan veta vilken utbildning ska - i sin helhet - passa dig bättre. Du måste gå på din "magkänsla" eller gissa... det kan inte någon annan göra åt dig, vilket jag beklagar, men måste säga som det är. Vi kan inte välja åt dig.
    • :

      tack för svar men om jag tog kandidatprogrammet i kemi som är i stockholm kommer den att påverka min möjlighet att komma in på utbildningen som civilingenjör i kemiteknik jag är plats reserverad nr.1 i uppsala . kommer den att stryks eller fortfarande har möjlighet att komma in på utbildningen vid uppsala universitet om någon i utbildningen hoppade av och jag som är reserv nr 1 kan jag komma in även om jag läste på stockholm universitet kandidatprogram i kemi? då jag avbryter programmet och läser civilingenjör i kemi vid uppsala universitet istället?

    • Milla : Jag tror du kan påbörja utb där du är antagen utan att försämra din möjlighet att komma in från reserv men kontrollera gärna med antagning.se för att vara helt säker!
    Läs alla kommentarer