Hannes
    Hur fungerar det med civingenjör öppen ingång? Har man garanterad plats till valfri civilingenjörsutbildning på skolan eller är det i mån av plats, dvs man konkurrerar med sina klasskompisar om de populäraste utbildningarna? Tex om jag söker in civilingenjör öppen ingång på LTH, kan jag då gå industriell ekonomi efter ett år eller kan jag bli "utkonkurrerad"?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Hannes,

    ang. PLATGARANTI så är det varje lärosäte som bestämmer själva hur de gör. Bestämmelserna kan också ändras "under resans gång". Till de populära utbildningar som t.ex Industriell ekonomi, brukar inte platsgaranti erbjudas, detta pga man i så fall måste tacka Nej till sökande som kanske har mycket högre betyg - som kommer direkt från gymnasiet, och det blir i så fall mycket orättvist.

    Platsgaranti brukar erbjudas antingen på utbildningar där sökandetrycket är inte så högt; eller på "någon utbildning" dvs man får plats men kanske inte exakt på en utbildningen där man vill gå. Intern konkurrens kan "inträffa" även bland dem som fick löfte om "platsgaranti".

    Alla de detaljer är det bättre att "ta" direkt med det aktuella lärosäte... detta för att, oavsett vad jag skulle svara dig, så blir det ändå som utbildningsansvariga bestämmer sen. Och de kan ändra sig. Ändringar kan t.ex bero på att hela utbildningen kommer att läggas ner, förändras eller beslut om höjda behörighetskraven fattas, t.ex... förändringar sker ständigt.
    Varje svensk högskola och universitet "åtnjuter akademisk frihet" som det heter, vilket innebär att de får bestämma rätt mycket själva, lokalt.

    Vänliga hälsningar och lycka till! :)

    Julia syv