Mikael SYV på FrågaSYV
    Antal utbildningsplatser ställs mot antal sökande med de betyg som de sökande har. Om det är för många utbildningsplatser eller för få sökande, kan inte jag svara på. Prova ställ din fråga till www.antagning.se och till www.uhr.se som troligtvis har bra förklaring att komma med.
    Med vänlig hälsning, Mikael syv
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Donna!
    För att bli behörig till civilingenjör måste man bl a ha godkända betyg i matte4 och fysik2 samt kemi2. De kurser läses som obligatoriska bara på NA, inriktning Naturkunskap och på TE, inriktning Teknikvetenskap.
    Det är, alltså, inte så många som blir behöriga till de utbildningarna. Om man gar godkända betyg i de kurserna plus i Biologi 2, kan man söka utbildningar: läkare, tandläkare, veterinär och marinbiolog. Det är många fler sökande till läkarutbildningen /per utbildningsplats/ än till civilingenjör.
    Du frågar om det är "för svårt" att läsa till civilingenjör. Det är inte för svårt för "rätt person", som gillar matte eller har lätt för matte, fysik och kemi eller är beredd att plugga mycket inom de ämnena under lång tid. Utbildningen är ju fem år lång.
    Du kan skicka snabblänkar till antagningsstatistik som visar låga antagningspoäng till civilingenjörsutbildningar som du är intresserad av och vi kan kanske förklara bättre kring den statistiken.
    Bästa hälsningar och lycka till med dina studier!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare