Miriam
    Hej, jag ska läsa vissa kurser på komvux, men vet inte om jag kommer få bidrag. Jag ska läsa MATMAT02a 100p- NAKNAK01ab 50p samt GEOGEO01 100p totalt blir det 250p. Alla kurser är på distans och pågår mellan 11 feb till 30 juni. Måste jag lägga till fler kurser, blandade med 100 och 50 p tills jag kommer upp till ett visst antal poäng? Eller hur funkar det?
    Tack på förhand

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Miriam,

    om jag räknar rätt så är det 20 veckor mellan 11 febr och 30 juni. Heltid under 20 veckor blir, om man läser gymnasiala kurser 400 poäng.
    Halvtid - 200 poäng.
    Om du på 20 veckor läser 250 poäng, avrundar CSN neråt och det blir "halvtidsstudier" vad gäller rätten till studiemedel.
    Det finns ännu en nivå hos CSN, 75% studier. För att nå upp till den, behöver du läsa 300 poäng på 20 veckor och i så fall borde vara berättigad till studiemedel på 75% (tre fjärde delar av bidragsdelen och få lov att låna också upp till 75% av det beloppet som man annars får låna om man läser på heltid).
    Att studierna är på Distans, spelar för rätten till CSN ingen roll. Det är samma regler - vad gäller antal poäng man läser, oavsett om det är distans eller inte.

    Vänligen
    Julia syv