Sheila
    Hej! Det är så att jag ska börja studera till hösten på en universitetsutbildning på 3 år men på grund av att jag fortfarande ej är helt säker på ifall jag kommer att fortsätta programmet efter första terminen och eventuellt byta program till våren eller hoppa av tills jag vet vad jag vill göra, så undrar jag hur det skulle se ut med csn? Jag tänker eftersom man får csn i x antal år så är jag väldigt orolig för ifall jag skulle använda upp en del av det och sedan att jag inte får det under hela min utbildning senare då jag använt det på en utbildning som jag ej senare fortsatt med.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sheila,

    det är i max 6 år (12 terminer) som man kan få studiemedel för studier på eftergymnasial nivå.
    Jag förstår hur du tänker; om du senare vill läsa en lång utbildning eller flera kortare utbildningar på eftergymnasial nivå - då finns risk att studiemedelsveckorna inte räcker... ja, så är det.
    Vi kan inte se in i framtiden... varken du eller jag. De kan hända att du i slutet av en lång utbildning i framtiden står utan studiemedel... eller så blir det så att du har många outnyttjade studiemedelsveckorna (alltså, om du sammanlagt kommer läsa kortare tid än 6 år).
    Om du nu kan klara din ekonomi utan att ta studiemedel - givetvis kan du /får du/ göra det.
    Om du är i behov av studiemedel pga du annars inte kan klara din ekonomi, då har du inget val - utan måste ansöka om studiemedel; eller så får du avstå från att studera och söka jobb i stället.

    Vänligen
    Julia syv