Tilde

    Hej! Det är så att jag brinner för de vetenskapliga ämnena såsom biologi, kemi, fysik och jag kan endast se mig gå på natur-natur linjen då de är mina favoritämnen plus att jag senare vill gå på läkarprogrammet. Ett problem dock är att jag inte är särskilt bra på matte. Jag är villig att plugga mycket, men kommer det bli jättesvårt med gymnasie-matten? Finns det något tips på hur man blir bättre på matte?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Tilde, när du skriver att du "inte är bra på matte", vad menar du då? Vad har du för betyg i matte? Vad säger din lärare i matte om din matteförmåga och dina prestationer i matte?
    Den allmänna rekommendationen är att avstå från att söka till Naturvetenskapsprogrammet och till Teknik, om man har lägre än C-betyg i matten på grundskolan.
    Det är bra att du är beredd att plugga mycket och är intresserad av naturvetenskapliga ämnen. Det stämmer också att för behörighet till läkarprogrammet behöver man få godkända betyg i de kurser som är Inriktningskurser på inriktningen NA, naturvetenskap... men alla kan ju inte bli läkare. ;/ det finns många andra yrken inom naturvetenskap och inom hälsa- och sjukvård som också är viktiga och spännande yrken.
    Nu säger jag inte att just du inte kan bli läkare; för att det kan du mycket väl bli. Jag säger bara att alla som säger att de vill bli läkare, blir tyvärr inte läkare... många av dem blir "någonting annat" men det kan också bli jättebra ändå!
    På naturvetenskapsprogrammet /och även på teknik/ läser man matte 1c, 2c och 3c som obligatoriska kurser och läser dem i snabb takt - se innehåll i mattekurser på www.matteboken.se

    Svar på din kommentar
    Det är bra att du känner ditt sätt att lära dig, att du vet att det tar tid att "fatta grejen" inom matte, men sedan flyter det på rätt bra!
    Det är dock så att det går rätt fort på NA och den tiden som du skulle behöva för att "fatta grejen" i varje av de olika matte-moment, kanske, tyvärr, inte kommer att finnas! :(

    Det är också jättebra att du brinner för de naturvet.ämnena. De kan du alltid läsa, oavsett vilket program på gymnasiet du kommer att gå.... bl a går det alltid bra att bedriva självstudier, lära sig det man vill lära sig - på egen hand, utanför skolan.

    Ang. det att det tar "lång tid" för dig att ta an matten... så finns det ju tyvärr 24 timmar/dygnet för oss alla och någon gång måste man också sova! :) - så hur mycket tid som helst finns ju inte.

    Men jag kan inte bestämma vilket program du ska söka till gymnasiet... du känner dig själv bäst. Jag kan bara berätta att avhopp från Naturvet. och från teknikprogrammen beror oftast på att eleverna inte hänger med i matten, för att det går "för fort" som de säger... De säger också att det är så "många olika ämnen och alla är viktiga" och så vill de också hinna umgås med kompisar ... så det går för dem inte "ihop". Sedan upplever också en del elever att "om jag inte kan få A-betyg i alla kurser på gymnasiet, och med lägre betyg kommer jag ändå inte komma in på läkarprogrammet, vad är meningen att "hoppa ur skinnet" - i så fall?" ... Det är sådana uttalanden eleverna "kommer med".

    Jag vill ge dig råd att boka "skugga en elev eller en klass" på NA och sitta på mattelektionerna på NA - då kan du skaffa dig egen uppfattning om hur svårt /eller inte så svårt/ det blir för dig att hänga med i matten på NA!

    • : Hej! Det jag menar med " inte så bra på matte" är att det kan ta lite längre tid För mig att förstå ett koncept, alltså att jag kan behöva lägga ner tid på det än vad kanske någon annan behöver, men när jag väl förstår konceptet så går det med flyt. Just nu har jag ett E i matte, dock tycker jag det är lite orättvist då jag har presterat på C-nivå. Min mattelärare säger att jag kan höja mig i matte och att min matte prestation och förmåga är högre än E. Jag förstår vad du menar med att det kommer bli jättetufft och svårt att göra matte på hög nivå om man har lägre än C nu, men samtidigt så känns det ändå som att det är värt ett försök.
    • Anna : Om du tycker att det är värt ett försök, då är det så - för dig. Du känner dig själv bäst av alla. Sedan vill jag ändå påpeka att det finns andra vägar in till läkaryrket, än genom Natur-natur. Ex. kan man ta examensbevis från Vård- och omsorgsprogrammet, komplettera på Nat.basåret på högskolan och bli "lika behörig" till att söka läkarprogrammet som elever från NA, natur blir. :)
    • Anna : Jag har nu även utökat mitt tidigare svar till dig, var god läs ovan! :)