Isra
    Hej,
    Jag utbildar mig till undersköterska och har några månader kvar men jag vill utbilda mig vidare till högskola och vill studera datavetenskap. Jag vill studera matematik 4 och fysik 2 för att höja mitt meritvärde. Det som jag undrar på är om jag kan höja mitt meritvärde även om jag får betyg E på bägge två ?
    • SYV-besökare : Betyg i kurser som krävs för Behörighet räknas också in i den sökandes Jämförelsetal och på så sätt påverkar konkurrenskraften i betygen. Det går inte att komma undan... man måste försöka få så höga betyg man kan!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Isra,
    det är mycket möjligt att matematik 4 och fyisk 2 kommer att krävas för Särskild behörighet till just din högskoleutbildning t.ex om du kommer att söka till Civilingenjörsprogrammet i datateknik; och i så fall handlar det inte om att Höja meritvärde utan om att bli BEHÖRIG.
    Obehöriga kan inte komma in på högskoleutbildningar (till skillnad från yrkeshögskola, som kan ta in Obehöriga, kan inte högskolorna och universiteten i Sverige ta in obehöriga).

    Högre betyg är givetvis bättre att ha. Så försök alltid få så bra kunskaper och så höga betyg du kan - i alla kurser du läser.
    Lycka till med dina studier!

    Länktips: yrkespresentation Civilingenjör i datateknik>>.

    ANNA