Erik
    Hej, jag funderar på att läsa till logoped men i Sverige kräver det fyraåriga logopedprogrammet att man läst Naturkunskap 2, vilket jag ej har. I Danmark krävs det inte Naturkunskap 2 för att läsa det treåriga "Bachelor" i audiologopædi. För mig hade det i så fall varit "smidigast" att läsa i Danmark. Min fråga är därför: kan jag erhålla legitimation och få arbeta som logoped, alternativt audionom, i Sverige om jag läser bachelor i audiologopædi i Danmark, eller motsvarar den utbildningen inte kraven för svensk legitimation? Mvh Erik

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Erik,
    det är Socialstyrelsen som fattar beslut om legitimation för personal inom Hälso- och sjukvården.
    Du får läsa på socialstyrelsens hemsida och också ställa frågor till socialstyrelsen, om du vill.
    När vi ställde frågan till socialstyrelsen, fick vi svar att de ger inte några förhandsbesked (alltså, man får inkomma med en utländsk examen och då tittar socialstyrelsen på vad man har för utbildning och fattar beslut om komplettering krävs eller om man kan få legitimation direkt).
    Vi på fråga syv kan inte  - tyvärr - svara på din fråga; då det är Socialstyrelsen som "äger" den frågan.
    ***
    Ang. Naturkunskap 2 kan jag, däremot, förklara att den kursen läses på heltid på fem veckor på komvux. Eller på halvtid - på 10 veckor.
    Vänligen
    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare