Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ingela,

    utifrån din fråga kan jag i första hand rekommendera att se om någon Lärlingsutbildning på EE, inriktning Dator- och kommunikationsteknik. I vilken stad vill eleven gå på gymnasiet?
    Om att på gymnasiet i Sverige läsa som Lärling - var god se gymnasieguiden.se/informeras/att-vara-laerling

    Jämtlands-gymnasium-fyrvalla erbjuder EE/inr.Dator - men jag kan inte se att de har "lärlingsupplägg"; man kan höra med skolan direkt för att få svar på den frågan, om de kan ordna möjlighet att läsa som lärling. Om det inte är "lärling", så är EE ändå ett Yrkesprogram och där minst 15 veckors praktik ingår; många skolor erbjuder längre praktik än 15 v.

    Gymnasieguiden.se/gymnasium/EE/dator/larling

    kan man se en lista på de gymnasieskolorna där vi vet att EE/Dator - "lärling" erbjuds från hösten 2019.