Liam
    Har pratat lite innan gällande mitt gymnasieval och har bestämt mig att gå teknik och efter gymnasiet skulle jag gärna vilja jobba med något programmeringsliknande.
    Jag har kollat upp lite kring datavetenskap och just nu är jag lite chockad. Det står att man måste kunna Matte 4 eventuellt matte D. Jag fixar fysiken men är det verkligen så svår att komma in? Matte är svårt för mig ibland och måste därför ta hem och änka kring frågorna och då fattar jag det galant. Men att behöva läsa in Matte 4 känns som overkill, har jag fel? Skulle vilja ta en kandidat utbildning för det verkar lättast att få jobb med en så pass hög utbildning!

    Jag undrar också om Medie och informations - teknik är en bra linje på gymnasiet för programmering!

    Tack, MVH Liam!
    • : Skulle även vilja påpeka att jag har börjat programmera hemsidor som en början. Jag ska dock senare gå vidare till Java och andra komplicerade programmeringsspråk!
    • Liselotte : Jättebra att du har börjat programmera hemsidor och attdu planerar senare gå vidare till Java och andra komplicerade programmeringsspråk! Fortsätt så och LYCKA TILL!

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Liam,
    det går (i alla fall just nu) att hitta utbildningar som leder till kandidat i Datavetenskap som ej kräver att man kan godkänt betyg i matte 4, ex. www.his.se/datavetenskap-inriktning-systemutveckling/ - där särskild behörighet är matte 3 och samhällskunskap 1b.
    Dock kan behörighetskraven öka; och även om matte 4 inte krävs, så är det bra att kunna mer matte; och det av olika anledningar - både för att det kan göra det lättare att klara av en högskoleutbildning och för att "högre" kurser i matte ger Meritpoäng> /dock kan reglerna kring meritpoäng ändras... det finns planer på att göra ändringar/.
    Men vi får hoppas att det kommer att finnas utbildningar på högskolenivå kvar, som inte kommer att kräva matte4, utan "nöjer sig" med matte 3 - även när det blir dagsför dig att söka.
    Men annars så finns det även andra skolformer, förutom högskola/universitet - ex. Yrkeshögskola>.

    Liselotte
    • : Tack för ditt svar! Så anser du att det är en bra idé att på individuella val ta matte 4 istället för Engelska 7 (som jag tänkte ta)? Sen tog jag nog medie och informations teknik är en bra linje för mig pga att jag vill ha lite praktiskt och sedan behöver man programmering 1/2 till vissa utbildingar.
    • Anna : Både matte 4 och engelska 7 är mycket nyttiga kurser; så om du kan ta båda dem skulle det vara ännu bättre.
    • Anna : Går du redan på gymnasiet eller kommer att söka till gymnasiet?
    • : Jag ska börja gymnasiet men är en person som tänker extremt långt fram som sagt. Men hur kan jag läsa på kurserna?
    • Anna : Det är bra att du planerar på lång sikt. Eftersom du ännu inte läser på gymnasiet, utan ska söka till gymnasiet - kan du då fråga på gymnasieskolorna Vilka Valbara kurser de kommer att erbjuda att välja bland. Det är nämligen så att alla skolor kan inte erbjuda alla kurser som Får läsas på varje program; utan skolornas möjlighet begränsas av bl a vilka lärare som är anställda på skolan. Det är ju tyvärr lärarbrist... :(
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Liam, kika gärna på många olika yrken inom data/IT>>. Även nya yrken kan "dyka upp" innan det blir dags för dig att söka till en eftergymnasial utbildning.

    Inom Data-branschen är man tvungen att vara rätt så "flexibel" pga förutsättningar förändras mycket snabbt; detta gäller även val av utbilnding: helt nya utbildningar kan "dyka upp" och ofta med kort varsel. T.ex det kan mycket väl vara så att den utbildning på eftergymnasial nivå som du kommer att gå, får du vetskap om på våren (t.ex i mitten av mars) under ditt sista år på gymnasiet (och innan dess kanske den utbildning inte finns över huvudet taget).

    Det som jag kan råda dig att göra är att läsa så mycket matte och programmering du kan, både på egen hand och genom olika kurser; dett för att vi vet att för att lyckas inom data/it branschen behöver man helst ha goda kunskaper inom matematik och inom programmering samt helst även inom entreprenörskap/företagande - då har man flexibilitet i att inte endast söka jobb (för att bli anställd) utan kan även starta "eget".

    • : Yes! Ska göra, tror inte att själva programmeringen kommer vara ett problem för mig, jag pröjsar ju 200kr/ mån för att vara medlem hos http://www.teamtreehouse.com/home, matten däremot kanske kan bli ett problem. Speciellt om jag ska läsa matte 4 också. Men om man vill något har man alla chanser i världen att bli det som sagt. Jag får kämpa! Jag vet i alla fall att jag vill jobba med något programmeringsyrke, och jag förstår inte riktigt hur det är så svårt att komma in på en linje om det är arbetsbrist inom det? Tack för era svar hittills!