abdifatah
    hej
    jag läser el o energi programmet. i tvåan tänkte jag välja dator och kommunikation som inriktning, och vill faktiskt läsa vidare till högskolan. men min fråga är. kan man läsa programmering på högskolan? och vad är det jag måste läsa för att bli behörig till högskolan förutom SVA 1,2,3 och engelska 6?. behöver man läsa fysik och matte c etc.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Det finns många olika utbildningar i programmering på högskolor i Sverige med olika behörighetskrav. Se t.ex på http://www.kth.se/utbildning/program/civilingenjor/medieteknik där matte 4, fysik 2 och kemi 1 krävs men det finns andra utbildningar där det räcker med matte 3 och samhällskunskap 1b.
    Bäst är det för dig att hitta den utbildningen på www.studera.nu som du är mest intresserad av och se vad som krävs till just den utbildningen.
    Tips: se på www.yhguiden.se om du hittar någon yrkeshögskoleutbildning som du vill söka till. Till yrkeshögskola kan det räcka med matte 2 och det är mycket möjligt att det räcker också med svenska/svenska som andraspråk 1, eftersom yh kräver ej grundläggande behörighet, utan behörighet till yrkeshögskola och det är lika med examen från valfritt gymnasieprogram.
    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare