A
    Jag undrar hur man går tillväga om man vill läsa kemi 1+biologi 1+ fysik 1 och matte 3 (på komvux) till hösten och de resterande 4 ”högre” kurserna till våren 2017? Ska man vänta med att ansöka om att få läsa de sistnämnda i så fall och istället ansöka när det kommit nya datum för de kurserna till våren 2017?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Anna!

    Olika komvux (i olika kommuner) "kör" olika upplägg. På vissa komvux går det bra (och rekommenderas) att söka alla kurser (inklusive fortsättningskurserna) samtidigt.

    I andra kommuner måste man först få godkänt betyg i en "underliggande kurs" som t.ex Matte 3, innan man kan söka en "överliggande" - Matte 4. Men då uppstår det ofta "glapp" på flera månader mellan det att man läser matte 3 och ska börja läsa matte 4.

    Det som är detsamma på alla komvux: på heltid läser man 20 gymnasiala poäng per vecka. En 100 poängskurs (som de flesta komvux kurser är) läser man därför på fem veckor, om man läser en kurs i taget på heltid. Man läser ofta flera kurser samtidigt, t.ex fyra olika kurser under en termin. Ofta finns det "paket" att söka - t.ex Naturvetenskapligt paket, vilket jag varmt kan rekommendera: då blir det inga schema-krockar och man kommer direkt in på "överliggande kurser" när man är klar med "underliggande".

    Läs info som finns på din komvux hemsida. Ställ frågor till SYV & administratör på din komvux, om du är osäker. Vi kan hjälpa till att tolka info som står på din komvux hemsida, men då måste du skicka snabblänk till den info.

    Bästa hälsningar & lycka till med din studieplanering!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare