R
    Hej igen! Jag undrar ifall man blir tilldelad en plats i sin klass beroende på vilken önskad inriktning man väljer när man ska börja sitt första år i gymnasiet, till exempel om jag väljer samhäll/beteende och min kompis med, kommer vi hamna i samma klass eller är det blandat i början?

    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej!

    Om du hamnar i samma klass som din kompis kan variera stort från skola till skola.

    En del skolor har endast en klass per program och inrikting i så fall kommer ni förmodligen att hamna i samma klass. Andra skolor har flera klasser för samma program och inriktning då kan ni hamna i olika klasser. En del skolor där inriktningen blir vald senare så kan elever med samma inriktning gå i olika klasser.

    Så om du vill ha ett exakt svar så tycker jag att du ska kontakta skolan som det gäller.

    Vänliga Hälsningar
    Melina, studie- och yrkesvägledare