Karolina
    Jag förstår i helhet inte vad som menas med 2500 poäng. Kan nån förklara i grund och botten vad detta innebär och hur detta betygssystem funkar?

    Och om man t.ex. fått godkänt i en kurs, t.ex. engelska, får man 100 poäng oavsett vilket betyg man fått (alltså E-A)? För att isåfall blir det lite orättvist för de som har kämpat mycket för sitt A och de som fått lägsta betyg, men ändå fått samma 100 poäng?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej Karolina,

    2500 gymnasiepoäng handlar om "volum" eller storlek på kurserna, inte vilka betyg man har.

    100 gymnasiepoäng = 100 undervisninstimmar. 50 gymnasiepoäng = 50 undervisningstimmar.

    För att uppnå kraven för gymnasieexamen behöver man bland annat uppnå en viss "volum" dvs mängd undervisningstimmar. Standard är en fullständig gymnasiekompetens = läsa på heltid under 3 år, sex terminer = 2500 gymnasiala poäng = 2500 undervisningstimmar.

    det finns flera kriterier för att uppnå kraven för gymnasieexamen. Uppnår man alla krav får man Examensbevis. Om man inte gör det, får man Studiebevis och kan sedan komplettera upp till examensbevis på komvux. De som har få betyg från gymansiet (t.ex varit sjuka under lång tid) - och har bara betyg i några få kurser, får Studieintyg.

    Standard eller mål är Examensbevis. vad-krävs-för-att-uppna-gymnasieexamen>> kan du bl a läsa på GymnasieGuiden.

    Om det var upp till mig, skulle jag döpa om 2500 poäng till 2500 "timmar", för att det handlar om Volum/storlek på kurser och inte alls om betyg.

    Sedan får man betyg på kurserna. Gymnasiearbete får man bara F eller E på och man är tvungen att få E för att det är ett av kraven för examensbevis. Men betyg i Gymnasiearbete räknas inte in i jämförelsetal.

    Det är Jämförelsetal (betygssnitt) + meritpoäng = meritvärde, och med meritvärde konkurrerar man om plats på högskola/univeristet.

    Om vad Meritpoängen är för ngt., kan du läsa här>>

    det är rätt så krångligt, det håller jag med om... tur att det finns SYV som kan förklara!

    :)

    Bästa hälsningar

    ANNA