Ahmed
    Hej!
    jag går andra året på gymnasiet. jag har läst att en kurs som inte min skola erbjuder finns på andra skolor som kan erbjuda det som distans.
    kan jag
    som en gymnasieelev läsa en sådan kurs? om ja, kan det står i min studieplan?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Ahmed; du måste på din gymnasieskola fråga om din skola samarbetar med den skolan där du vill läsa - exempelvis finns det olika sorters av samarbete som kan ex. kallas för "gemensamma gymnasiet" eller om din skola kan köpa en kurs åt dig på den andra skolan. Det är endast om din skola har ett samarbete med den där andra skolan eller om den köper en kurs åt dig - som du kan få in den kursen i din studieplan.

    Som regel, läser elever på sin egna gymnasieskolan, endast.
    På sin fritid kan man bedriva självstudier, man kan köpa kurser hos olika utbildningsföretag, om man vill - men det är i så fall för att lära sig mer och inte för att få betyg.

    Studie- och yrkesvägledare

    Du får givetvis fråga på den skolan där du vill läsa. Men om det är en annan gymnasieskola - kommer du troligtvis få Nej, som svar. Detta för att det är endast din skola som får betalt för att ge dig utbildning.

    Om det är en kurs på komvux, kommer du att få svar att du är för ung.
    Om det är en kurs på en folkhögskola, vill folkhögskola i så fall att du byter och läser endast på en folkhögskola /detta för att få betalt för att ge dig utbildning/.