Ronja

    Hej, jag har valt att gå samhällsvetenskapsprogrammet på gymnasiet. Jag är intresserad av psykologi men skulle även kunna tänka mig att arbeta som en dietist. Kan man bli en dietist om man går sam? Vill helst inte gå natur eftersom jag är intresserad av psykologi. Jag vill ha många yrken att välja mellan när det är dags för högskolan! Tacksam för svar:)

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej!
    behörig till dietistprogrammet kan man bli på många olika gymnasieprogram, men om det inte är Naturvet.programmet, Naturbruksprogrammet eller Vård- och omsorgsprogrammet, då hänger mycket på om din gymnasieskola kan erbjuda dig läsa Naturkunskap 2. Särskild behörighet till dietistprogrammet består av godkända betyg i följande gymnasiala kurser: Matematik 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b eller i två kurser: 1a1+1a2, och matematik 2 och samhällskunsk.1b ingår i SA som obligatoriska men ej Naturkunskap 2. NK2 ingår inte i ngt gymnasieprogram som obligatorisk kurs, men på NA, NB och VO läser man kurser som kan ersätta Nk2.
    På SA läser man inga kurser som kan ersätta Nk2, därför måste man antingen på gymnasiet lyckas få läsa Nk2 (som valbar kurs) eller så måste man komplettera efter gymnasiet.

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    Det är tyvärr omöjligt att bli behörig till "alla yrken", oavsett vilket gymnasieprogram man läser på! :)

    Om du är intresserad av SA - kika gärna på info på Framtid.se/yrke/yrken-efter-sa-alla-inriktningar
    Om man ej blir behörig på gymnasiet, finns det möjlighet att Komplettera efter gymnasiet, t.ex på Komvux eller på en folkhögskola eller på basåren på högskolenivå, och ännu en möjlighet att självstudier eller studier med privat lärare (eller köpa kurs på Hermods distans t.ex) och skaffa sedan betyg genom prövning.