Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Marina!

    I Sverige är Dietist>> ett av de legitimationsyrken, vilket innebär att man måste ansöka om legitimation hos Socialstyrelsen. Personer med utländsk utbildning kan av Socialstyrelsen bedömas komplettera sin utbildning eller t o m bedömas behöva läsa om hela utbildningen från början till slut.

    Hur dietistutbildning från Sverige bedöms i USA, vet vi på Fråga SYV tyvärr inte. Jag kan tänka mig att olika bedömningar kan göras i olika delstater i USA.

    Och detsamma (att vi inte vet hur den utbildningen bedöms i USA) gäller för Kriminolog>> med den skillnaden att det inte är en legitimationsyrke (i alla fall inte i Sverige). Olika arbetsgivare i USA kan göra olika bedömningar, kan jag tänka mig - och man kan få ett Nej hos en arbetsgivare, men en annan kan kanske acceptera den svenska utbildningen till Kriminolog>>

    Många ggr är det fördelaktigare att läsa en eftergymnasial yrkesutbildning i det landet där man senare vill arbeta.

    Vänligen

    L. :)

    Liselotte