Victor

    Hej! Jag undrar vilka program som krävs att gå på universitet för att kunna komma in på Diplomatprogrammet. Jag har läst om att en filosofie kandidat examen räcker för att kunna komma in på programmet. Men jag undrar om jag kan gå exepelvis Samhällsvetarprogrammet där man får filosofie kandidat examen? Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Victor,

    det är stor konkurrens om platserna på Diplomatprogrammet. Exakt hur sökande prioriteras kan inte vi här på FRåGA SYV svara på; kanske ingen kan svara på det så långt innan du ska söka - då även språkkunskaper är viktiga; vissa språk kan ibland "prioriteras", det är också personliga egenskaper som är mycket viktiga, inte endast vilken grundutbildning man har.
    Det vi som är allmänna studie- och yrkesvägledare, vet om yrket Diplomat, berättar vi på https://www.framtid.se/yrke/diplomat

    Diplomater har ofta en juridisk utbildning i grunden.

    Andra högskolestudier som kan ligga till grund för att senare kunna bli antagen till Diplomatprogrammet kan exempelvis vara: Kandidatprogram i Freds- och Utvecklingsstudier på Uppsala Universitet.

    Jag kan allstå inte ta på mig ansvar att kunna "rekommendera" ngn samhällsvet.utbilnding framför en annan högskole-samhällsvet.utbildning; för att jag tror att det är väldigt mycket andra "saker" som de sökandes hälsa, om de har körkort, och vilka språk de kan - som också kan spela mycket stor roll. Hur behörighetsreglena förändras om några år, vilket också kan ske, kan inte vi på FRåGA SYV heller ta ansvar för.
    Jag förstår att det är inte ett sådant svar du vill ha, och jag beklagar att behöva ge ett sådant "svepande" (kanske inget-sägande) svar.
    :(