Agnė
    Hej! Jag är 19 år gammalt och jag går nu på åk 2 (pa grund av jag flyttat till Sverige 3 år sen). Nu det är så att det finns våld i min familj och jaga bara trivs inte och kan inte konsentrera mig och jag vill flytta till min pojkvän som bor i Finland men jag vill inte sluta min utbildning, finns det möjlighet för mig att försätta plugga på distans??

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Agné, jättetråkigt att det finns problem och att du inte trivs. Tyvärr finns inte vård- och omsorgsprogrammet på gymnasiet på distans. Inom Komvux, kommunal vuxenutbildningen, kan vissa kurser finnas på distans men praktik kan man inte göra på distans, och praktik ingår i vissa kurser inom vård- och omsorgsprogrammet. På komvux kan du börja läsa tidigast från 1 juli det året som du fyller 20 år.
    När fyller du 20 år, under vilket kalenderår?

    Det kanske finns möjlighet för dig att läsa en liknande utbildning i Finland i stället? Kan du finska?

    Du får gärna förklara med om din situation, t.ex om din ålder och om du kan finska.. och jag samråder med kollegorna och vi ska försöka ge dig ett svar som blir förhoppningsvis till hjälp för dig!

    bästa hälsningar

    ANNA