Isabelle
    Hej!

    Jag bor för tillfället i Australien och ska bo här minst till Augusti. Eventuellt kommer jag stanna längre eller kanske flytta till USA. Planen har varit att åka till Sverige och plugga i Uppsala nästa höst, eftersom att jag verkligen vill börja studera efter ett sabbatsår. Den ENDA anledningen att jag hade flyttat tillbaka är för att utbildning är gratis i Sverige. Jag undrar därför hur det ser ut med möjligheter till distansstudier från svenska universitet! Skulle väldigt gärna vilja börja redan nu i vår från Australien och sedan nästa höst var jag nu befinner mig. Hur fungerar det med kurser eller hela program? Ansökning, datum, antagning, upplägg, tillgodoräknande osv. Kan man studera en del på distans och sedan börja på Universitetet hemma på plats efter, låt oss säga, halva programmet? Eller är distans separerat från studier på plats, så att det är bättre att bygga ihop enstaka kurser?

    Bästa hälsningar

    Isabelle Håkansson

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Isabelle,

    om man inte befinner sig i Sverige, utan i Australien eller i USA - då är det distans UTAN OBLIGATORISKA TRÄFFAR som man är "ute efter", gissar jag på. I så fall blir utbud av utbildningar rätt så begränsat.

    På högskolornas gemensam hemsida www.studera.nu kan man "sortera" ut de utbildningar som ges just på "distans utan obligatoriska träffar". Se >>här - det är de utbildningar som erbjuds på distans /utan obligatoriska träffar/ och som inte kräver att man sedan innan redan har godkända Högskolepoäng med sig i bagaget.

    Studie- och yrkesvägledare

    Ansökan gör man på www.antagning.se och ansökningsperiod till högskolekurser och program som startar på våren 2018 slutade den 16 oktober 2017. Nu kan det ev "dyka upp" Restplatser - så kika gärna på Antagning.se

    Ansökningsperiod till höstens utbilndingar blir från 15 mars - till 16 april. De Viktiga datumen ser man på https://antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig-och-haller-koll/Viktiga-datum

    Ang. kurser respektive Program - så är det bekvämare att komma in på ett program, så slipper man söka olika kurser och riskera varje gång att inte komma in på "nästa kurs". Vilka program som skulle passa dig i din situation - dvs på distans utan träffar - ser du här>>. OBS! jag ser att det är några "magisterprogram" som hamnade där i listan, vilket är fel - för att Magister kräver att man sedan innan har "kandidatexamen", så de magister- och ev. masterprogram - om du ser några, behöver du inte titta på ... i alla fall inte nu, för att du måste i så fall först ta ut kandidatexamen som motsvarar minst 3 års studier på högskolenivå på heltid.