AGNES
    Hejsan!
    Jag har lite funderingar kring distansstudier. Just nu är jag 21 år, och intresset för distansstudier växer mer och mer då jag har spånat på både Företagsekonomi men även Digital Conversation Manager.

    Mina funderingar är lite hur det funkar. Jag bor just nu i Spanien, Marbella (Därav distansstudier)

    Men för att gå dessa program så krävs en grundläggande behörighet i medieproduktion och matematik 2b ( för Digital conversation manager) vilket jag inte har läst. Skulle jag då kunna läsa upp matten/medieproduktion på distans ? eller hur går jag till väga?

    och hur funkar det med CSN, om jag bor i utlandet? Är det samma inom EU?

    Tacksam för svar! :)
    • Anna : Är det den här utbildning du är intresserad av, https://www.yhguiden.se/utbildning/salj-marknadshogskolan/digital-conversion-manager ?
    • : Ja precis, det stämmer! Det är denna jag vart in och kikat på :)
    • Anna : Den yrkeshögskoleutbildning som du är intresserad av har Obligatoriska träffar i Stockholm, trots att den är på distans. Kommer du ha möjlighet att komma till de obligatoriska träffar i Stockholm?
    • :

      Jag kommer att ha möjlighet att åka till Stockholm för träffar

    • : Jag har pratat med min SYV-konsulent i min hemkommun men jag får verkligen inga vettiga svar överhuvudtaget. Jag skulle vilja veta vad som krävs om man ska läsa denna kurs men inte har de kraven som ställs??
    • Anna : yrkeshögskola kan göra undantag och ta in även Obehöriga, men det gör de oftast endast om det inte finns tillräckligt många behöriga som sökte. Alla får söka till yrkeshögskoleutbildnignar. Vem som antas beslutar ansvariga för just den aktuella yrkeshögskoleutbildningen. givetvis rekommenderas det att försöka bli behörig. Men alla får söka... och alla har chans att komma in, även om man inte är behörig. Så - sök. Fråga SYV håller tummarna för dig!
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Agnes,
    ang. studiemedel - är det en fråga till CSN. Det kan bero på var du är folkbokförd - i Sverige eller utomlands... vad CSN bedömer kring studiemedel för dig.
    ********
    Ang. komplettera med gymnasiala kurser
    Om du är folkbokförd i någon Svensk kommun, är det till den kommunen du vänder dig med ansökan om att få läsa gymnasiala kurser. Många Komvux erbjuder studier på distans utan några träffar.