Nora
    Jag går handel och administrationsprogrammet första året och älskar linjen. Trivs inte alls i klassen och har jobbigt med ångest och annat. Jag vill därför plugga distans. Kan jag göra det med den linjen jag går på?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Nora!

    Den gymnasieskola som erbjuder distansutbildning är Korr online>> men den erbjuder bara fyra stycken högskoleförberedande gymnasieprogram, inte Handel och administrationsprogrammet som är ett yrkesprogram.

    Mitt förslag är att du går och pratar med kurator på din skola och frågar om du kan få hjälp att ansöka hos utbildningsförvaltningen i din kommun (där du är folkbokförd) om att din kommun köper distansutbildning åt dig på Hermods distans. Egentligen är det svenska ungdomar som bor utomlands pga minst en av föräldrarna jobbar utomlands, som får läsa på distans på Hermods, men kommuner kan också köpa platser om bedömning görs att du inte kan läsa på annat sätt, än på distans.

    Du kan också prata med rektor på din skola om din skola kan göra anpassningar i din studiegång. Dock är det svårt för skolan att göra det. De resurser finns egentligen inte på skolorna, men du har rätt att fråga på din skola och jag hoppas du får ett positivt svar.

    Bästa hälsningar, lycka till och jag lovar att hålla tummarna för dig!

    ANNA