Henrik

    Hejsan. Jag vill utbilda mig till redovisningsekonom. Jag har tittat på distansutbildningar. Har kommit fram till att där är 2 sorter kan man säga, en med praktik och en utan. Min fråga är hur ni tror de ser ut med möjligheten att få jobb efter avklarad utbildning om man väljer en som inte har praktik?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Henrik,
    yrken Redovisningsekonom är i Sverige icke-reglerat (betyder att arbetsgivaren bestämmer helt och hållet ang.vem som anställs) och inga strikta regler finns om vilken utbildning man ska ha och då finns det inga regler heller att man ska ha genomgått praktik för att kunna få anställning; hur olika arbetsgivare tänker är omöjligt att veta på förhand;

    Fördelar med praktik
    Praktik ger praktisk erfarenhet + kontakter; många får jobb på sina tidigare praktikplatser eller Via sina praktikplatser, via de kontakter de får på de arbetsplatserna där de varit på praktik;

    Yrkeshögskola
    om du jämför olika YRKESHÖGSKOLEUTBILDNINGAR då behöver du inte välja på förhand, utan kan söka många olika yh, alla i första hand och välja sen Om du får plats på fler utbildningar. Det är inte så många studieplatser på varje yh-utbildning - kan t.ex vara 35 eller 32 platser och ibland även färre, t.ex 28 st. Och sökande från hela Sverige konkurrerar om de platserna.
    Den här YH Och även den här yh har båda 35 platser per år och utbildning - antagning en gång om året till utbildningsstart i januari;

    • : Hej Anna.
    • : Tack för svaret det hjälpte. Jag har tittat på två utbildningar som skulle passa mig då jag måste fortsätta jobba under min studie tid. De är Xpectums distansutbildning till redovisningsekonom samt Academy Onlines redovisningsekonom utbildning. Kan du säga något om dessa? Är de bra utbildningar osv?
    • Anna :

      De utbildningar till redovisningsekonom som vi definitivt kan rekommendera är utb.inom Yrkeshögskola: de står under myndihetens konroll och beviljas endast om de håller högt kvalité och situationen på arbetsmarknaden är sådan att man gör bedömning att alla som går yh blir anställda direkt efter avslutad utbildning. ... Hur olika arbetsgivare tänker är omöjligt att veta på förhand. Om du efter 2 år på utbildningen ska söka jobb, så den arbetsgivaren där du ska söka jobb kanske idag ännu inte finns - så kan man inte fråga där heller... . Testa fråga hos de arbetsgivare som finns idag och som du skulle kunna taänka dig söka jobb hos - vilken utbildning till redovisningsekonom de föredrar. Om du ska jobba under utbildningstiden kan det bli rätt så svårt att gå på praktik, då praktiken brukar vara förlagd på kontorstider på heltid under lång period, t.ex 2-3 månaders period (så är det i alla fall inom yrkeshögskola); hur de övriga utbildningsanordnare (som inte verkar inom yrkeshögskola) förlägger praktiken - kan vi tyvärr inte svara på.