Shellan
    Jag undrar om det finns en gratis distans utbildning till att bli Personlig tränare. Att det ska va distans beror mkt på att jag bor i en by och har långt ifrån närliggande skolor som gymnasium m.m. Desutom har jag svårigheter att sitta i klassrum pga tidigare mobbning som ledde till svår panikångest. Men fortfarande är min dröm att bli något inom träningen men kan ej hitta en utbildning som passar på egen hand.Har desutom ej gått klart gymnasiumet (Har hoppat av just pga panikångesten m.m.) Så om ni vet någon distans utbildning eller kurs vore det jätte snällt om jag fick veta! Tack i förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Shellan,

    är du intresserad av yrket http://www.framtid.se/yrke/personlig-tranare ?

    I så fall måste jag tyvärr svara att jag ej kan hitta en gratis utbildning, varken sig på distans eller "bunden" (dvs icke-distans) som man kan gå utan fullständig gymnasiekompetens.

    Om du hade gymnasieexamen, skulle jag i så faII rekommendera läsa en eftergymnasial utbildning till exempel till http://www.framtid.se/yrke/idrottsmassor eller sjuksköterska eller till lärare i idrott.

    En annan väg att gå är via gym, som t.ex Friskis och Svettis och liknande tränings-gym, där de erbjuder egna utbildningar, men de är varken sig gratis eller på distans, utan man läser på plats, betalar för utbildningen och sedan kanske man kan få en chans att börja jobba som PT - timmar vid behov, men det är inte säkert man får det, för att yrket är mycket populärt och konkurrensen om jobben/uppdragen är hård - det är även legitimerade sjuksköterskor, fysioterapeuter och f d proffs-idrottare som konkurrerar om jobbet som PT, därför är chansen att få jobb utan en gedigen högskoleutbildning eller tidigare karriär som elitidrottare bedöms vara mycket liten.

    Jag blir glad om jag har fel och om du återkommer och berättar att du hittade en gratis distansutbildning till PT!

    Önskar dig lycka till!

    ANNA

    Även yrket Undersköterska kan på sikt leda till att man kan få chansen att börja jobba som PT. Därför råder jag dig undersöka möjlighet att utbilda dig tilL Undersköterska. Jag ser att du är 17 år, så du kan söka till gymnasiet på nytt, det är inte för sent. Du kan söka Vård- och omsorgsprogrammet med start hösten 2017. Du kan söka ngt. annat program också, men VO passar bra till att sedan fortsätta mot målet att jobba som PT. Efter VO, med examen från gymnasiet´s Vård och omsorgsprogrammet, kan du söka till yrkeshögskola och bli Specialistundersköterska >>. Det går också att satsa på att bli t.ex Ambulanssjukvårdare >> eller söka Sjuksköterskeutbildning på högskoIenivå.

    Som IdrottsIärare >> kan man också få bättre chans att få jobba som PersonIig tränare.

    • : Tack för så snabbt svar! Vad synd att höra att det är så svårt.. mitt framtida mål är att starta ett eget gym och helst då va PT så jag kan hjälpa folk som behöver och vill det. Men kan det hjälpa om jag hittar en gymnasie utbildning på distans med barn och fritidspogrammet eller något idrottspogramm då?
    • Anna : gymnasieutbildning på distans finns på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/korrespondensgymnasiet men de erbjuder bara några få högskoleförberedande program, inte Barn- och fritids. Hör av dig om du hittar något alternativ som du tycker är bra... :) Från 18 år kan du läsa på folkhögskolor. Folkhögskolorna kan ha någon sort "hälso- eller träningslinje"... frågan är om du kan flytta och bo på en foIkhögskoIa. Om inte - då söker du bara på pendlingsavstånd. Och folkhögskolorna erbjuder inte, så vitt jag vet, utbildning på distans. :(
    • Anna : Som Ägare till gym, behöver du inte själv ha en viss speciell utbildning. Du kan anställa folk om har rätt utbildning.
    • : Tack för svaret! Får se hur jag går tillväga men tack för alla tipps och fakta :)
    • Ludmila : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer