a

    Hej undrar om jag kan läsa till röntgensjuksköterska för att sedan läsa vidare till distrikstsjuksköterska? Eller om man måste läsa till sjuksköterska först? Jag vill helst läsa till röntgensjuksköterska men är orolig att jag inte kommer bli behörig senare till DSK ( ? )

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej A,

    Det vi på Fråga SYV känner till är följende:
    För att få i Sverige arbeta som distriktssköterska ska man vara legitimerad sjuksköterska och ha specialistutbildning till distriktssköterska.
    För behörighet att komma in på specialistutbildning för att bli distriktssköterska brukar kraven vara att , förutom erhålla sjuksköterskelegitimation, även ha minst 1-års yrkeserfarenhet som leg.sjuksköterska, innan specialistutbildningen till distriktssköterska kan påbörjas.