Victoria
    Hej!
    Jag går just nu sista året på naturvetenskapsprgrammet på gymnasiet . Mina favoritämne är biologi och kemi och vill jobba med något eller båda de ämnen senare i livet. Jag funderar på att läsa apotekarprogrammet eftersom det innehåller kemi och vad jag har fattat så ska det finns jobb. Jag hade inte tänkt att jobba på ett apotek efter utbildningen utan skulle vilja jobba och framställa mer och nya livsmedel aoch kanske eventuellt forska. Dock så läste jag något på nätet nyligen om att apotekare kan behöva utföra djurförsök, att det kan både förekomma i utbildningen men också senare i arbetslivet (de som jobba med att framställa läkemedel). DJurförsök är något jag aldrig skulle kunna göra och därför undrar jag om det jag har läst är sant? Om det är sant vad skulle jag istället kunna gå för program som innehåller antigen kemi eller biologi och som man kan få jobb på efter avslutad utbildning. Har funderat då på kandidatprogramet i kemi men skulle vilja hör vad en som kan mycket om utbildning säger.

    Blev lite rörigt märket jag nu, vill alltså vet ifall man måste utföra djurförsök som apotekare och vilken utbildning som annars skulle kunna passa mig.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Victoria, du ställer en intressant och viktig fråga, men som 0ckså är svårt att svara på. :(

    Innehåll i utbildningar kan förändras och ibland med kort varsel. det som gäller idag, kanske inte gäller framöver... så jag eller någon annan SYV kan ge dig några garantier på vad en viss utbildning absolut inte kommer innehålla.
    Kanske är det i ditt fall en bra idé att söka fristående kurser - i framförallt inom kemi.Detta för att du kan i så fall hoppa av en kurs, om du upptäcker att den innehåller några moment som du inte kan tänka dig att utföra.
    Samråd gärna med studievägledare på apotekarprogrammet och kanske också med utbildningsansvariga på utbildningar, därför att studievägledare vet inte nödvändigtvis om vissa moment ingår inom kurserna/programmen eller inte.
    Livsmedelsutveckling verkar vara ett spännande kunskapsområde. Du får gärna dela med dig av din kunskap inom det - till oss här på fråga syv - skicka info om yrken och utbildningar inom det område till oss. Vi tackar dig för det på förhand!
    Vi presenterar tusentals yrken på www.framtid.se - och också uppdaterar den sajten så gott som dagligen. Det är svårt att hålla sig á jour inom alla de olika kunskapsområden, för det finns så många!

    Ang. djurförsök - så förstår jag absolut vad du menar och du har rätt att tycka så som du tycker... men har en liten fundering... ponera att ett sjukt djur behöver behandling som idag ännu inte finns... och man vet inte om det kommer att funka eller inte - men gör man inget är prognosen dålig; utför man den nya (icke-beprövade) behandlingen på djuret, kanske sparar man djurets liv eller tyvärr tvärtom - förkortar livet på djuret (det vet man inte ... för att behandlingen är icke-beprövat ännu) - hur skulle du göra i detta fallet, som veterinär eller som djurägare? vilket beslut skulle du fatta? Och hur ska framsteg i behandlingar gå framåt om man inte testar nya mediciner t.ex...?
    Ang. livsmedelsutveckling - så kan man genom att ta fram nya, bättre och billigare matvaror, också rädda liv. I de delar av världen där folk svälter idag...? om man kunde ge dem näringsrika, billiga/tillgängliga matvaror, kunde man rätta många liv. Hur ska man testa nya matvaror - ska man testa dem på människor eller på djur? eller ska man inte testa dem över huvudet taget? ska man inte försöka ta fram dem, över huvudet taget?
    Det är retoriska frågor... du behöver alltså, inte besvara dem. Det är bara några funderingar som jag har.

    Kika gärna på många olika yrken på www.framtid.se
    Ser du att ngt. yrke fattas - hör gärna av dig!

    Bästa hälsningar & god fortsättning!

    ANNA