Rosanna
    Hej!
    Jag vill söka till Djursjukskötare på SLU i Uppsala men jag måste plugga Matte 2b på komvux för att bli behörig för att kunna ansöka. Jag tror att jag även kommer ha svårt att komma in på programmet då det är mycket konkurrens och få platser, jag har inte de högsta meritpoängen heller. Därför vill jag ha en backup-plan. Mina frågor är: Finns det fristående kurser jag kan sätta ihop så att det motsvarar heltidsstudier och som är inriktade på djursjukvård/djurskydd/zoologi? Hur går det till att sätta ihop sin egen utbildning via fristående kurser?

    Jag undrar även om det finns en djursjukskötar utbildning utomlands jag kan söka mig till om jag inte lyckas komma in på SLU? Eller en utbildning inom Djurskydd och etologi (en utbildning som leder till att bli djurskyddsinspektör)? Jag är alltså intresserad av att antingen bli djursjukskötare eller Djurskyddsinspektör, vilka vägar kan jag ta för att nå min dröm? Allt är så förvirrande med antagningsstatistik, hitta fristående kurser som inte är på avancerad nivå. Jag studerade till Djurvårdare på gymnasiet och har mycket erfarenhet av att arbeta med djur, kan detta på något sätt öka mina chanser att ta mig in på t.ex. Djursjukskötar programmet på SLU?

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Rosanna!

    Jag undrar om du absolut vill läsa på högskola/universitet eller om du kan tänka dig läsa på en Yrkeshögskola?

    Det finns några YH-utbildningar inom det område som intresserar dig:

    t.ex den här>> och där du redan nu är behörig att söka.

    De andra YH som kan vara av intresse för dig kan du se här>> och Här>>

    Det finns många YH, t.ex Fisk&skaldjursodling>> och några YH som leder till att man kan arbeta som Hovslagare>>

    Alla YH inom område "djur och natur" /för närvarande över 40 st./ kan du se här>>

    Men om du vill bli Djurskyddsinspektör>> är det en akademisk utbildning som gäller (dvs man måste läsa på högskola/universitet).

    Ang. utbildningar utomlands, är det en mycket svår fråga. Om du kan tänka dig starta eget, är det du själv som bestämmer vilket utbildning du behöver skaffa dig, men om du ska söka anställning, är det arbetsgivaren som bestämmer. I de fall ingen legitimation krävs, står det arbetsgivaren fritt att anställa vem hen vill. Om legitimation krävs, kan arbetsgivaren bara välja bland dem som har legitimation. Djursjukskötare>> är legitimationsyrket /precis som Veterinär>> som också är legitimationsyrket/.

    Kika också på http://www.framtid.se/yrke/djurfysioterapeut - och se om det skulle vara "något" för dig.

    Angående sätta ihop fristående kurser är det bäst att samråda med Studievägledare på SLU. Vår erfarenhet säger att det inte går att genom fristående kurser bli en Djursjukskötare i Sverige.

    Jag ska samråda med en sakkunnig och återkommer i fall jag får fram ngt. viktigt/intressant.

    Hälsningar & lycka till!

    Julia SYV

    • : Jag har kikat på de utbildningarna redan och kommit fram till att det ligger för långt bort. Uppsala är det längsta jag vill pendla då jag bor i Stockholm och vill bo kvar. Men jag ska tänka över det. Känner du till eller kan fråga någon som vet något om djurutbildningar man kan studera i t.ex. England? Jag tycker det är mycket svårt att hitta när man söker runt online. Tack så mycket för hjälpen och hör av dig när du vet mer!
    • Milla : För att bli Djurfysioterapeut läser man först till Fysioterapeut /f d sjukgymnast/ för människor! :) och sedan en vidareutbildning "på det". Jag ska nu också skriva ett nytt svar till dig!
    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Rosanna,

    Ang. läsa i England... nu kan det bli så att Stor Brittanien kanske går ur EU, de har ju röstat för urträde /resultat av folkomröstning för ett par veckor sedan :(/. Då kan det bli "andra bullar", dvs utbildningar från England blir i så fall "utom EU"-utbildningar och mycket svårare att få dem erkända i Sverige, jämfört med dagens läge.

    Att du vill slippa flytta och vill helst bo hemma under utbildningen, förstår jag mycket väl. Jag ska se vad som finns i Stockholm eller på pendlingsavstånd från Stockholm, men satsa nu på att läsa Matte 2 på Komvux för att bli behörig till alla de utbildningar som kräver matte 2.

    Vill du absolut jobba med djur eller kan du tänka dig bli t.ex Hälsopedagog>> eller Arbetsterapeut>> ?

    Jag tycker att det kan vara en framkomlig väg för dit att satsa på att bli Fysioterapeut>> för att sedan vidareutbilda dig (om du önskar det) till Djurfysioterapeut>> för att här har du flera olika alternativ: jobba som fysioterapeut för människor eller vidareutbilda dig och kunna jobba "både och" dvs som fysioterapeut både för människor och djur!

    Ang. YH-utbildningar, det finns en del på Distans, t.ex Viltförvaltare>>

    Alla YH hittar du på www.yhguiden.se

    Jag hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare