PC
    Hej!
    Jag tog studenten inom estetik och media i år och tar nu ett sabbatsår. Jag är jättesugen på att studera vidare på ett universitet (inom psykologi eller sociologi). Vad för behörigheter krävs för att komma in på drömutbildningen? Dessutom så är jag lite orolig över mina slutbetyg, jag har "medelbetyg" dessutom gjorde jag inte högskoleprovet på grund av personliga själ.
    Kan man läsa olika kurser på komvux för att få extra poäng?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej PC,

    du måste, först och främst, bli BEHÖRIG till den utbildning som du vill komma in på. Högskola tar inte in obehöriga.

    Yrkeshögskola däremot kan ta in obehöriga. Se alla Yrkeshögskoleutbildningar på www.yhguiden.se

    Psykologprogrammet kräver bl a godkänt betyg i matematik 2. I ditt gymnasieprogram ingick inte matte 2 som en obligatorisk kurs. Om du inte valde läsa matte 2 på gymnasiet, behöver du nu läsa matte 2 på komvux. Sök läsa Matematik 2a på komvux i så fall.

    Boka tid på komvux för att tillsammans med SYV-en gå igenom dina betyg och sätta ihop en studieplan.

    Om du vill och kan göra Högskoleprovet nu i höst, läs gärna på www.framtid.se/bloggar/nytt-om-hogskoleprovet - det är Kortare anmälningsperiod till högskoleprovet nu, med sista dag 1 sept.2017.

    Om du vill se vad som finns inom Sociologi, kurser & program; på högskolenivå i Sverige - se här>>>

    och om du vill se vad som finns inom Psykologi - se här>>>.

    Om du vill i Sverige bli en PSYKOLOG - se här: www.framtid.se/yrke/psykolog - där det bl a förklaras om att det är ett av de så kallade "legitimationsyrken", där strikta krav finns på vilken utbildning man ska ha för att få legitimation.

    Däremot finns det andra, på sätt och vill "liknande" yrken - som t.ex Psykologisk coach>> - där ingen legitimation krävs; då kan man ha "lite olika" utbildningar - här är de arbetsgivare som bestämmer vem har tillräckliga kvalifikationer; och som egenföretagare, kan man själv bestämma vad man behöver för utbildning: om man kan skaffa sig betalande kunder, kan man ha vilken utbildning man vill, enligt egen bedömning.

    • : Jag är intresserad av psykologiprogrammet och inte psykologprogrammet. Så jag behöver väl inte läsa matematik 2?
    • Anna : Var god se på http://www.studera.nu/jamfor-utbildning/?q=Psykologi&f=4%5Bp*10%5Bg*11%5Bswe*6%5B623 - de program som leder till psykologexamen kallas av Studera.nu (som är högskolornas gemensam hemsida) för Psykologprogrammet. Hur som helst, så om man vill i Sverige bli PSYKOLOG, då är det Legitimation man får söka hos Socialstyrelsen och där krävs det Examen från ett program till vilket krävs det matte 2 godkänt betyg för Särskild behörighet. :)
    • Anna : Om du hittar ett program som du vill läsa som inte kräver matte 2, är du kanske redan behörig och kan söka. Obehörig får söka till högskola, men de antas inte för högskola kan ej göra undantag. Yrkeshögskola, www.yhguiden.se kan däremot göra Undantag och ta in obehöriga.