David
    Hej,

    Jag tänkte också fråga, kan man använda sig av kurser läst i Norge i en svensk gymnasieexamen? Dvs om man har läst 1200 gymnasiepoäng i Sverige, samt 1200 i Norge, kan man använd sig av samtliga dessa? Eller, jah, måste samtliga 2400/2500 läses i Sverige? Tack.

    Mvh,

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej David,
    jag råder dig vända dig till det "stället" där du planerar ta ut ditt dokument - Examensbevis eller Slutbetyg. De som utfärdar sådana dokument för vuxna är Komvux i "hemkommunen", dvs i den kommunen där du är folkbokförd.
    Komvux blir då tvungna, efter din fråga, att ta reda på vad som gäller. Jag tror inte det blir ett positivt svar på din fråga... men kanske kan de norska betygen "valideras" eller så kanske du kan göra någon sort "snabb-provning" om det finns bevis på att du har kunskaper som krävs, och på så sätt kan då dina norska betyg (på sätt och vis) ändå komma in i ett svenskt examensbevis eller Slutbetyg... det blir då Rektor på komvux i den kommunen där du är folkbokförd, som blir "skyldig" att ge dig "rätt svar".
    Personligen har jag aldrig fått en just precis den frågan... ska se om jag kan hitta svar.
    Återkommer!

    Men fråga komvux i din kommun också. och Lycka till!

    L.

    Liselotte
    • : heh, jag var inte helt säkert, tänkte också om man läser ett utbytesår i till ex USA under gymnasiet, kan man tillgodoräkna sig kurser som man läst på "high school" där? :S
    • Liselotte : Nej, man kan inte inkludera kurser från "high school" i USA i sin gymnasieexamen i Sverige. Jag tror inte man kan inkludera kurser från Norge heller. Men pga det är ett annat Nordiskt land och kurserna är kankse mycket lika - så kanske.... kanske!!!... kan man hitta någon "kreativ lösning". Annars, så kan man inte ha kurser in i svenska gymnasiedokument som är från andra länder.
    • Liselotte : Har du Kunskaper i kurserna, kan du göra Pröningar i Sverige och få betyg från prövningar in i ditt examensbevis eller slutbetyg från komvux i Sverige. Eller så kanske du har få det fullständiga gymnasiedokumentet från Norge - norsk gymnasieexamen; och i så fall söker du med dina "utländska gymnasiebetyg" till en svensk högskoleutbildning sen? :)
    • : Jah, det kan gå, jag tänkte också, om man har en norsk gymnasieexamen, och har de norska Biologi 1 och 2, kan man då göra prövningar i de svenska Biologi 1 och 2 för att höja ett utländskt meritvärde? Eller måste man göra prövningar i Norge istället, lol, bara för att krångla till det lite, hehe.
    • Julia : Ärligt talat, så vet jag inte... Det som är vanligt och som reglerna finns för är att man har HELA sin gymnasial utbildning från ett och samma land. Att man vill "sätta ihop" sin gymnasieutbildning från flera olika länder har inte jag varit med om. Tror inte det finns några regler skrivna om det. Det är rätt ovanligt att man frågar om det... Det är en befogat fråga; jag förstår att du utgår utifrån din situation och vad som passar dig och hur du vill ha det. För att få helt rätt svar - vänd dig till Antagning.se - det är de som administrerar ansökan till högskolor/universitet i Sverige; de blir tvungna att fatta beslut, när du söker och skickar betyg från olika länder; om de accepterar och anser dig vara behörig - bra! Om inte - förklarar de varför det inte går. Lycka till!
    Läs alla kommentarer