F

    Hej! Det finns utbildningar på grundnivå som ger kandidatexamen i både kemi och molekylärbiologi. Dessa finns vad jag vet bara på plats i bland annat Göteborg. Jag vill dock läsa på distans. Kan jag gå en "vanlig" kemiutbildning på distans och lägga till kurser som ger mig kandidatexamen i molekylärbiologi samtidigt? Vad jag förstår är det inte särskilt mycket som skiljer programmen åt. P Göteborgs universitet läser man bara en extra termin för dubbel examen. Tacksam för svar!

    • : Kan jag annars läsa fristående kurser för att få dubbel examen? Helst vill jag dock gå på ett "färdigt program".
    • Anna : Om du inte tidigare läst på högskolenivå, kanske du kan börja med en enskild kurs i kemi - bl.a för att testa på hur det är att läsa på högskolenivå och så du mycket intresserad av kemi, så varför inte söka en kurs i kemi och se sen, vart det bär?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej F;

    färdiga program på distans (men då Distans Med obligatoriska träffar) som ligger - i alla fall på ngt. sätt - inom dina intressen är endast:
    Biologiprogrammet på Karlstads Universitet
    och
    Läkemedelsanalys, kandidatprogram i kemi (också den på Karlstads Universitet).

    Ang. Dubbel-examen
    Jag vet inte om det finns ngt. "egetvärde" att just ha dubbel-kandidatexamen. Det kan vara lika bra eller till och med bättre för att ha bättre utsikter på arbetsmarknaden, att ha kandidat + magister eller kandidat + masterexamen.
    Vad är ditt mål? att snarast få jobb? eller att, på sikt, bli en forskare?
    Oavsett ditt mål - så fastställs utbildningsutbud till första dagen i ansökningsperioden; det kan vara svårt att på förhand hitta kurser som kommer att starta nästa temin och näst-nästa termin... för att man vet kanske inte om de kommer att starta; även om man söker en kurs och man har tillräckliga meriter, så kanske man inte kan läsa för att kursen kan bli inställd t.ex pga för få sökande.

    Det är smidigare att försöka komma på ett program. Vid sidan av programmet kan man läsa fristående kurser eller bedriva självstudier. Antagning.se antar till max 150% av studietakt, alltså kan man läsa en heltidsutbildning + en halvtidsutbildning samtidigt.

    Ang. utfärdandet av examina - så är det en fråga till studievägledare på just det lärosäte där du vill ta ut din examen eller dina examina. Centralt fastställs det endast "ramar" som för kandidatexamen är:
    180 hp; av dem minst 90 hp i "huvudämnet"; kandidatkurs godkänd.
    Allt annat - om exakt vilka kurser som får ingå i kandidatexamen, kan du få olika svar från olika lärosäten. Detta pga varje lärosäte har möjlighet (rätt) att inom de ramen som jag uppger ovan, själva bestämma sina egna "lokala" regler.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    ANNA

    • : Tack för svar! Jag vill kombinera kemi med biologi men ha kemi som "huvudområde". Det är mer intressant för mig att bli forskare än att få jobb snabbt.
    • Anna :

      Var god läs hela mitt svar, ovan. Om du vill kemi som huvudämne och vill läsa ett program på distans, så hittar jag just nu endast ett alternativ: kau.se/läkemedelsanalys/kemi

    • : Tack snälla för ditt utförliga svar! Detta med att läsa på mer än 100%, hinner man sova något då? :) Har aldrig läst högre än gymnasienivå, men är heltid minst 8 timmar om dagen?
    • Julia : Heltidsstudier är tänkta att man lägger ner ca 40 timmar per vecka; det är individuellt hur snabbt man hinner göra skolarbete som ligger utanför "lektionerna". Grovt kan man säga att hälften av tiden (ca 20 timmar per vecka, om man läser heltid) spenderar man i skolan, på lektionerna; och så lägger man ner cirka ännu 20 timmar på "läxorna", grupparbeten, inläsning, egna arbeten, förberedelse inför prov mm. Det är rätt så individuellt hur snabbt man läser och hur många ggr man behöver läsa samma info för att minnas väl. Vi är alla olika. ... Att läsa på mer än heltid kan inte passa alla, men det kan passa några mycket bra. Man kan också kombinera studier och arbete: arbeta extra, vid sidan av studier eller arbeta heltid och studera på halvtid, eller tvärtom.
    Läs alla kommentarer