Louise

    Hej Min son fick diagnosen dyskalkyli när han gick i 3 an i grundskolan. Han går nu ut 8an. Han har under alla år haft särskilt stöd i matte, men aldrig kunnat läsa den vanliga grundskole kursen i matte. Det är inte fysiskt möjligt för honom att klara av E i matte enligt hans lärare, lika lite som en rullstolsburen kan lära sig gå. Betyder det att han nu är avstängd på livstid från arbetsmarknaden för att han aldrig kommer bli behörig till gymnasiet och därmed aldrig kommer få ett gymnasiebetyg och därmed aldrig får ett jobb för att han saknar gymnasieexamen? Detta oavsett hur duktig han är i andra skolämnen? Är det verkligen så i Sverige. Hela hans framtid är förstörd pga av ett handikapp som är medfött?? Han kan inte få mer stöd än han har och ändå går det inte för honom att klara av matten. Man blir totalt uppgiven inför ett sådant system. Hur kan vi bara kasta bort en människa på detta sätt med vårt nuvarande skolsystem? Jag vägrar tro att det alltid har varit så här i den svenska skolan?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Louise,

    jag förstår att du är upprörd och jag - i mångt och mycket - håller med dig. Du får gärna vända dig till skolverket, till politiker och till andra beslutsfattare.
    Vi på fråga syv kan inte ändra lagar och regler. Men vi kan förklara vad som finns att "tillgå". Ex. kan man utan godkänt betyg i matematik från grundskolan komma in IM/yrkesintroduktion >>> och på PRO, programinriktat Individuellt val >>>- på yrkesprogrammen på gymnasiet /ej på de högskoleförberedande program dock, tyvärr/.

    Vilka yrken är din son intresserad av?

    Ni får kika på många olika yrken på www.framtid.se

    Utan godkänt betyg i matematik kan man visserligen bli läkare eller civilingenjör, men väldigt många yrken som ej specifikt kräver omfattande kunskaper i matematik - finns det stora möjligheter inom.
    ex. som egenföretagare/entreprenör - kan man starta eget företag; det finns annars tusentals yrken - från idrottsmassör - till trädgårdsmästare - till barnskötare - till fastighetsansvarig på en idrottsplats mm och m.fl.

    Se gärna också info på skolverket.se/om-skolverket/press/pressmeddelanden/2017/nationella-yrkespaket - de är 50-tal yrkespaket /några gymnasiala kurser som rekommenderas för att få kärn-kompetens inom ett viss yrke eller yrkesområde/.

    Om din son får godkända betyg i alla andra grundskoleämnen eller i alla fall i många av dem och bl a i svenska och helst även i engelska, då blir han behörig till PRO, programinrikt.individ.val - och kan i praktiken läsa tillsammans med elever på ett yrkesprogram; dock kommer han inte få ut Examensbevis men han kommer att kunna lära sig det "aktuella yrket".
    Vissa yrken kanske man bör "undvika" som t.ex Elektriker - där det är av avgörande betydelse att ha Examensbevis från gymnasiet. Men det finns jättemånga yrken där man kan få jobb utan examensbevis. Kan man uppvisa godkända betyg i många gymnasiala kurser + att man har de rätta personliga egenskaper och är motiverad och målmedveten - brukar det gå bra på arbetsmarknaden.
    Arbetsförmedlingen och andra myndigheter kan också vara behjälpliga; bra att det finns utredning och Intyg om dyskalkyli; för att i så fall kan man få hjälp i form av t.ex Lönebidrag från arbetsförmedlingen; det blir på så sätt billigare för arbetsgivare att anställa - pga en del av lönen betalas ut av AF.
    Diverse olika projekt och satsningar finns både nationellt och lokalt på personer med olika former av funktionsvariationer. Det är fördelaktigt att ha dokumentation på vilka svårigheter man har. Det är också mycket bra att göra allt man kan inom de områden man kan - dvs få godkända betyg i alla de kurser i vilka man kan få de betygen.