Tuvalie
    Hej! Vilket betyg i matte skulle du rekommendera att ha för att klara av samhälls linjen och ekonomi linjen??
    • Mikael : Tips: prata med din lärare i matte - på din skola; hen känner till dig och kraven på olika gymnasieprogram. hen kan därför ge mycket bra råd.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Tuvalie,
    På ekonomi finns det 2 inriktningar - på inrikt.Juridik läser man matte 1b och 2b
    och på inrikt.Ekonomi läser man även matte 3b som en obligatorisk kurs.

    Innehåll i mattekurser kan du se på www.matteboken.se - och på den sidan kan du också bedriva repetition och självstudier i matte. Har du tur och bor i en stad där en Räknestuga finns som Mattecentrum driver - kan du kostnadsfritt få hjälp med matten i en sådan Räknestuga.

    Några strikta rekommendationer ang. vilket betyg i matte man ska ha för att "klara" vissa gymnasieprogram finns ej. Mycket beror på din motivation, på hur mycket tid och energi du kan lägga på dina mattestudier men även på vad man menar med att "klara" ett gymnasieprogram.

    Länktips: mattecentrum.se/raknestugor.

    Det går ej att ta ut examensbevis utan Godkänt betyg i matematik 1. Med F i matte 2 eller högre kurser i matte kan man få ut sitt examensbevis ändå... om man, för övrigt, uppfyller kraven för examensbevis. Men sedan "dras man" med lågt meritvärde som kan bli ett stort hinder när man söker till högskola sen. Man förlorar i konkurrensen om utbildningsplats.

    Exempel:
    till juristprogrammet på högskolenivå krävs ej högre matte-betyg än matte 1. Dock kan man ej få ut examensbevis från Samhällsvet.programmet eller från Ekonomiprogrammet utan BETYG (OCH F ÄR OCKSÅ ETT BETYG) i matte 2b. Har man exempelvis E betyg i matematik 1b och F betyg i matematik 2b i examensbeviser från SA eller EK, blir man Behörig till juristprogrammet men man har lågt meritvärde och kommer inte in.
    Samtidigt kan man kanske få högre än E betyg, ex C eller i alla fall D betyg i matematik 1a från ett yrkesprogram. Och slippa ta in F betyg i matte 2 i sitt examensbevis också. På så sätt får man examensbevis med högre meritvärde/jämförelsetal som kan ge plats på juristprogrammet.