Johan
    Hej jag går tredje året och kommer gå ut med F i7 ämnen så kommer inte få något gymnasieexam utan studieintyg . Jag undrar ifall med de intyget och F ämnen jag kan jobba på bank på kassan då , och vad finns det för jobb med mina betyg man kan jobba om man läst eknomiprogramet??!

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Johan!

    Du får söka alla de jobb som du vill ha och det är upp till arbetsgivare att bestämma om du kan få jobbet.

    Jag har svårt att tro att man skulle anställa en person utan fullständig gymnasiekompetens att jobba på bank, även om det "bara" är för att bemanna kassa, men det är inte jag som beslutar i den frågan.

    Med Studiebevis är du inte behörig till högskola och inte /formellt sett/ till yrkeshögskola heller, men yrkeshögskola kan ta in obehöriga och jag råder dig därför se på www.yhguiden.se om du hittar några utbildningar att söka där. Inom 2-3 veckor kommer många nya yrkeshögskoleutbildningar att dyka upp på sajten www.yhguiden.se och jag råder dig kika in där och söka några YH, om du hittar några intressanta för dig.

    Hälsningar

    Mikael SYV

    • : Men jag kommer få gymnasie intyg att jag har gått i gymnasiet och att jag har läst ekonomi så jag kommer ha ett plus där jag har gått i gymnasie pch har intyg men kommer ha 7F så undrar om det går att bli anställd på bank och undrar vad man kan jobba med utbildningen jag har läst och betygen jag har?
    • : Vad finns det för jobb man kan söka med utbildningen och betygen jag har?
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Johan!

    Jag råder dig skriva in dig på arbetsförmedlingen så fort du kan. Du måste själv också aktivt söka jobb, så klart, men arbetsförmedlingen kan hjälpa dig en hel del.

    Exempel på jobb som man kan få med din utbildning är: administratör, säljare /per telefon och i butik/, löneadministratör, timvikarie inom hemtjänsten, personlig assistent, personlig ombudlokalvårdare, demonstratör.

    Om du läser annonser i Platsbanken på Arbetsförmedlingens hemsida, står det i de flesta annonser att "gymnasiekompetens är ett krav", även om man inte alltid kan förstå varför den krävs.

    Arbetsförmedlingen råder söka jobb via "personliga kontakter" också och inte bara genom jobbannonser.

    Jag hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA