Hej, Johan

    det finns tyvärr inte någon jobbgaranti i Sverige idag. Man kan tyvärr vara arbetslös även med en högre utbildning "i bagaget".

    Om man inte startar ett eget företag och blir sin egen arbetsgivare, söker man anställning och det blir upp till arbetsgivaren att välja vem hen vill anställa.

    Arbetsförmedlingen har för några år sedan tagit bort kategori "Jobb utan krav på yrkesutbildning" bort från Platsbanken.

    Yrkesområden som finns att söka jobb inom är, enligt Arbetsförmedlingen, följande:

    Administration, ekonomi, juridik

    Bygg och anläggning

    Chefer och verksamhetsledare

    Data/IT

    Försäljning, inköp, marknadsföring

    Hantverksyrken

    Hotell, restaurang, storhushåll

    Hälso- och sjukvård

    Industriell tillverkning

    Installation, drift, underhåll

    Kropps- och skönhetsvård

    Kultur, media, design

    Militärt arbete

    Naturbruk

    Naturvetenskapligt arbete

    Pedagogiskt arbete

    Sanering och renhållning

    Socialt arbete

    Säkerhetsarbete

    Tekniskt arbete

    och Transport.

    Med 2F vet jag inte om du får Examensbevis (fullständig gymnasiekompetens) eller Studiebevis. Det beror på i vilka kurser du får F.

    Om du får Examensbevis, har du "gymnasiekompetens" och kan t.ex. bl a söka jobb som Handläggare på Försäkringskassan där gymnasiekompetens är ett krav.

    Söka får man vilka jobb man vill. Det är en annan sak var man har chanser att få jobb.

    Jag råder dig fråga på Arbetsförmedlingen (det är fördelaktigt för dig att skriva in dig på AF som arbetssökande) inom vilka områden de tror du har chans att få jobb.

    Min bedömning är att det är inom försäljning, administration samt som "timvikarie" på diverse ställen - eller som personlig assistent, som chanserna är störst.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till!

    ANNA