sabrina
    Jag har gått i naturvetenskapsprogrammet i ett år nu och vill byta till ekonomiprogrammet. Får jag göra det? Eller kommer det ta mer än 3 år för mig att ta studenten.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, Sabrina!
    möjlighet att byta program beror på ... Första frågan är om ledig plats finns på Ekonomiprogrammets åk2 och om rektor i så fall beslutar att ta in dig in i åk2. Det är inte elevens rättighet att byta program, utan att "förlora" minst ett år.
    Du har rätt att söka till åk1 t o m det året du fyller 19 år.
    Du kan fråga om ledig plats finns i åk2 på Ekonomiprogrammet. Det är först om plats finns - som det blir aktuellt att fundera på om du vill byta eller inte.

    Den formella svårigheten - om du får byta från NA till EK utan att gå om ettan, blir att Naturkunskap 1b är en obligatorisk kurs på Ekonomiprogrammet, men läses inte på Naturvet.programmet. Kursen nk1b läses oftast i åk1 på EK och du saknar betyg i den kursen. Även om rektor fattar beslut om Individuellt anpassat program, måste du (enligt hur vi tolkar reglerna) ändå på ngt. sätt få betyg i nk1b. Se programplan för EK >> - och alla kurser inom Gymnasiegemensamma ämnen är obligatoriska och får inte bytas mot andra kurser.

    Bästa hälsningar

    ANNA