mahid
    Om jag väljer att gå B&F och sedan tagit studenten och jobbar säkert på en klädbutik kan jag sen ändra mig om det visar att jag vill jobba annat kanske som banktjänsteman/mäklare kan man göra det då måste man gå vuxenutbildning elr hur är det med det?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Mahid!
    Enligt de nuvarande reglerna, från 1 juli den kalenderår som du fyller 20 år - är det Komvux = Kommunal Vuxenutbildning, som gäller om man vill läsa kurser på gymnasienivå eller yrkesutbildning på gymnasial nivå och det är varje kommun som organiserar sin Komvux. Det är lite skillnad på hur det funkar i olika kommuner.

    Du kan läsa på ett yrkesprogram på gymnasiet men har rätt att läsa kurser för Grundläggande behörighet till högskola. Se på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_BF.pdf
    längst ner på sidan där, länk ovan Tips från SYV.
    Jag råder dig att även välja läsa Matematik 2a - som du får läsa som Programfördjupande kurs på BF.
    Och inom Individuellt val - råder jag dig välja Matematik 3b eller Samhällskunskap 1a2. Helst skulle du behöva läsa både Matte 3b och Samhälle 1a2, men poängen räcker inte till.
    Matte 3b är 100 poäng
    Samhälle 1a2 är 50 poäng.
    Inom Individuellt val har alla elever bara 200 poäng. 100 poäng av dem behöver du använda för att få Grundläggande behörighet. Då återstår det bara 100 poäng.
    Du skulle behöva läsa 150 poäng.
    Fråga därför rektor på BF programmet om du skulle kunna läsa 50 poäng Utökat - en kurs Samhällskunskap 1a2.
    Om du läser alla de kurser som jag rekommenderar ovan - blir du behörig söka utbildningar i Ekonomi & Fastighetsmäklare på högskola, utan att behöva läsa på Komvux efter gymnasiet.

    50 poäng utökat är att utöka gymnasial utbildning till 2%, det är en liten utökning.
    Dock har rektor rätt att säga Nej till det i alla fall.
    Att läsa Utökat är inte en rättighet. Rektors beslut gäller.

    Jag ser att du bor i Uppsala. Här https://www.uppsala.se/skola-och-forskola/vuxenutbildning/ kan du läsa om vad som gäller för Komvux i Uppsala.

    Det är den kommunen där du är folkbokförd, som du vänder dig till - när det gäller att läsa på Komvux.
    Om du blir folkbokförd i en annan kommun när du ska söka till komvux - vänder du dig till den kommunen där du är folkbokförd just då.

    Bästa hälsningar och lycka till med din studieplanering!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare