Kia
    Hej !

    Jag går nu i trean på gymnasiet och har tänkt att fortsätta utbilda mig. Jag funderar på att läsa naturvetenskapligt eller tekniskt vadårå då jag inte har läst fysik 2.

    Min fråga är måste jag läsa ett basår för att få behörighet till tekniska/ naturvetenskapliga linjer eller finns det ett annat sätt. Exempelvis om en bara kan gå fysik 2 som en kurs.

    Mvh Kia

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Kia,

    Fysik 2 som en kurs kan du läsa på komvux (du söker till komvux i den kommunen där du är folkbokförd).
    Även folkhögskolorna kan ibland erbjuda möjlighet att läsa enskilda kurser (till folkhögskolorna får man söka till alla, i hela Sverige, oavsett folkbokföringskommun).

    Ang. basår och basterminer på högskolenivå
    Mycket bestämmer varje lärosäte själva, lokalt, på sin egen skola - om de ska erbjuda de "förutbildningar" och i så fall vilka begränsningar de sätter på de studerande. tips: sök efter "bastermin" - ibland kan det erbjudas läsa endast Kemi2, biologi2, matte 4 och fysik2 som man kallar för Naturvetenskaplig Bas-termin. När ansökningsperioden öppnar den 15 mars 2019, se om det dyker upp några Basterminer... Behöver du biologi 2 för behörighet eller kommer du ha godkänt betyg i den kursen? Frågar för att just biologi utgör skillnad mellan Teknisk och Naturvetenskaplig bastermin.

    Ännu ett alternativ är att du förbereder dig genom självstudier och försöker hitta var du kan göra Prövning i fysik 2.

    Länkar
    lnu.se/program/bastermin-i-matematik-och-fysik
    lärosätenas gemensam hemsida - www.studera.nu
    ansökningssida - www.antagning.se (ansökningspeirod till HT-19 från 15 mars till 15 april).

    Vänligen
    Julia syv

    • :

      Hej !

      Jag har läst biologi 1, fysik 1, kemi 1 och matte 4.

    • Julia : Det räcker inte att "läsa"; man måste få Godkända betyg i kurserna. Och Vilken behörighet behöver du? Är det högskoleutiblnding som kräver kemi2, biologi2 Och fysik2? eller behöver du bara skaffa dig ännu ett godkänt betyg - i fysik2?
    • : Jag har godkänt i alla mina ämnen, jag har aldrig läst fysik 2 och kan därför inte göra prövning på min skola.
    • : Jag funderar just nu på om jag vill läsa något inom bilogi och då behöver jag gå ett naturvetenskapligt basår som du har sagt.
    • Julia : Ja, eller så kan du på komvux eller på en folkhögskola läsa både fysik och biologi. Sök både till komvux till några olika folkhögskolor och till nat.vet.basår/basterminer på högskolor universitet - samtidigt. Skulle det bli så att du får flera utbildningsplatser, kan du välja sen. Att söka endast på ett ställe kan resultera i att man ej kommer in där och så har man inte sökte någonannanstans. Lycka till och gott nytt år!
    • : Tack så mycket gått nytt år!!
    • Julia : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;) och Gott Nytt år på dig med!
    Läs alla kommentarer